SUV fra Kia strækker sig ud

Kia er klar med den europæiske version af den nye høje Sportage, hvor akselafstanden er otte cm kortere end i den amerikanske udgave, som allerede er præsenteret, men den vokser alligevel i forhold til forgængeren.

Artiklens øverste billede
Linjerne på den nye Kia Sportage er markante, og de skal være med til at give mærket en mere klar profil. Foto: Kia

Detaljer kan være af stor betydning. Det gælder i særdeleshed hos Kia, som netop har vist den europæiske version af den nye Sportage SUV, som er en konkurrent til bl.a. Ford Kuga.

Modellen følger den amerikanske version, der blev vist i foråret. Selv om de to modeller ligner hinanden, er der alligevel betydelig forskel. Mens US-versionen har en akselafstand på 2,76 meter, er den europæiske på 2,68 meter, altså otte cm kortere.

»Det skyldes, at bilen i den amerikanske version ville blive for tung og dyr til det europæiske marked,« forklarer Lene Mejdal Iversen, der er pressechef hos Kia-importøren.

Vi skal dog ikke være så kede af det endda. Det er nemlig i alle tilfælde en bil, som er vokset et par cm på alle ledder i forhold til den nuværende model.

Den er lidt mindre end netop Ford Kuga, men der burde være pænt med plads til fem ombord i modellen, Kia lover klassens bedste benplads på bagsædet. I den helt praktiske afdeling er der rimelige 591 liter bagage at gøre godt med, anden sæderække kan dog ikke længdeforskydes.

60 km på ren strøm

Kia Sportage kommer som plug-in hybrid, og på den måde kan den skabe ravage i et felt, som bl.a. også tæller den nye Nissan Qashqai, der ikke har en plug-in-hybrid i programmet.

Drivlinjen i plug-in versionen af Sportage er en 1,6 liter benzinmotor med 180 hk, der fungerer sammen med en elmotor på 90 hk, hvilket giver en systemydelse på 265 hk. Batteriet på 13,8 kWh rækker til 60 km på ren strøm. Plug-in versionerne har alle firehjulstræk, mens resten af motorprogrammet har træk på forhjulene eller firehjulstræk.

De andre benzinversioner bygger på samme grundmotor og yder 150 hk eller 180 hk, mens en hybrid-variant yder 230 hk. Ydermere er der to 1,6 liters dieselmotorer på 115 hk eller 136 hk.

Sportage er en model med et markant designsprog, som ligger i forlængelse af især den elektriske Kia EV6. Det omfatter en markant front med store flader og mulighed for præcist styrede full LED matrix-forlygter, bagenden er mere underspillet, hvor der også her er forskel på den amerikanske og europæiske version.

Nyt sikkerhedsudstyr

Der er dømt masser teknologi indendørs, hvor blandt andet to storskærme på 12,3 tommer dominerer, mens automatgears-versioner har shift by wire gearskifte med en lille paddle.

Her bliver også mulighed for en fartpilot, der selv justerer farten ved sving og rundkørsler, mens koncernens blind-spot kameraer vises i instrumenthuset, når blinkeren aktiveres.

Som noget nyt har Sportage også en terræn-indstilling, mens der kan fås adaptive støddæmpere, og i tidens ånd vil softwaren kunne opdateres ”over the air”.

Modellen kommer lige som resten af programmet også i en sportslig stylet GT-Line.

Danske priser eller udstyr for den nye Sportage, der lanceres herhjemme omkring årsskiftet, kendes endnu ikke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen