Bilgigant satser massivt på biler til ikke-elbilslande

VW Gruppen har sat Skoda i spidsen for en stribe biler, der er målrettet områder, hvor elbilerne ikke lige er om hjørnet.

Artiklens øverste billede
VW Taigun er også bygget på den samme platform og sælges bla. i Indien. Foto: VW

Fremtiden er elektrisk, men hastigheden på udbredelsen vil være meget forskellig i de forskellige lande. Derfor har Volkswagen Gruppen sat ressourcer ind på at udvikle en platform, der skal passe til forbrændingsmotorer, og bilerne skal sælges i lande som bl. a.

Afrika, Rusland, Indien og Brasilien. Her er forventningen, at udbredelsen af rene elbiler vil køre markant langsommere end i resten af verden.

Skoda er således sat i spidsen for at videreudvikle den såkaldte MQB-A0-platform, der oprindelig er lavet til det indiske marked. Idéen er, at den skal kunne rumme billige modeller, der spænder fra minibiler og store syvpersoners familiebiler - fra vogne under fire meters længde helt op til 4,70 meter, skriver branchebladet Automotive News.

Ikke til Europa De store markeder, der også tæller blandt andet Latinamerika og det sydøstlige Asien, er så langt fra at være klar til den elektriske omstilling, som man kan være, så VW-koncernen har besluttet, at man vil udvikle fremtidens biler med forbrændingsmotorer med udgangspunkt i disse markeder og ikke som hidtil i Europa.

»At skabe en koncern-lavprisplatform vil gøre det muligt for bilproducenten at få succes på vækstmarkeder,« siger Skodas Jiri Dytrych, som leder MQB-A0-projektet, til Automotive News.

Skoda mener, at salget af forbrændingsmotorbiler på de målrettede markeder vil vokse med 58 pct. Man har samtidig regnet sig frem til, at salget vil toppe i 2036 - et år efter, at en EU-regel træder i kraft, som kun vil tillade nul-emissionsbiler, når det gælder bilsalget i EU.

Skoda har fået frie hænder til at udvikle platformen, så den opfylder de lokale markeders forventninger, fordi bilerne, der bruger den, ikke vil blive solgt i Europa.

De første modeller på den ændrede MQB-A0-platform vil blive lanceret efter 2025.

Det er dog ikke slut med forbrændingsmotorer i f. eks. Europa og Kina, hvor man vil videreudvikle teknikken, som den nye Skoda Fabia og kendte VW Polo benytter sig af, kaldet MQB27.

Måske hybridmodeller

Kunderne på de store markeder væk fra elbilernes verden vil også kunne få en form for elektrifi-cering.

Skoda-chefen lover nemlig, at det vil være muligt at kunne lave hybridbiler, men altså ikke rene elbiler.

Den første opgave for Skoda er at definere de elementer, der er fælles for hver region, for at finde stordriftsfordelene.

For eksempel tager Rusland cybersikkerhed og crashtest mere alvorligt end Sydamerika, mens indiske købere kræver mere smartphone-integration end russere ifølge platformchefen.

Samtidig er det første gang, at Skoda har fået ansvaret for den verdensomspændende udvikling af en platform for VW Gruppen.

Skoda har allerede en vis erfaring, da man fik jobbet med at skabe biler til det indiske marked, efter at VW i årevis havde kæmpet for at konkurrere med Indiens største bilproducenter, Maruti-Suzuki og Hyundai.

MQB-A0-platformen danner således allerede grundlaget for Skoda Kushaq lille SUV, der blev lanceret tidligere i år, og understøtter den kommende VW Taigun til Indien. Begge kører med 1,0 eller 1,5 liters benzinmotorer. Skoda vil også afsløre den nye Slavia, en lille sedan med samme platform, senere på måneden.

Læs også

Del artiklen