Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

14-årig pige til rådmand Thomas Medom: Hvorfor skaber I så meget uro?

Læs Børn og Unge-rådmandens svar under Aviaja Rosendahls debatindlæg.

Artiklens øverste billede

Kære Thomas Medom

Det er da dybt selvmodsigende, det, I har gang i!

Du siger, at du gerne vil have mindre klasser, men alligevel vælger du at lave den her nye model, der gør at, klasserne bliver fyldt til det maksimale. Og så oven i købet med den ’trussel’, at hvis man ikke fylder klasserne, bliver der skåret ned på penge til skolerne. Modsat, hvis man følger modellen, får skolerne tilskud på 950.000 kroner om året. Det efterlader jo skolelederne med et vist pres.

Jeg vil gå ud fra, at de fleste vælger at slå klasserne sammen. Det var i hvert fald det, min skole valgte at gøre bl.a. med årgangen under mig i starten af skoleåret. Det, min klasse og jeg har oplevet efter, er en enorm uro blandt de nye klasser. Slåskampe på gangene og en masse råben, der forstyrrer os i undervisningen.

Det virker i høj grad dumt at gøre for de ældste klasser, der har været sammen med hinanden i 8-10 år. Jeg går i 8. klasse og går rundt og frygter, hvilken klasse jeg kommer i næste år. Det er jo nemlig næste år, at mange tager på efterskole. Så jeg er nærmest 100% sikker på, at vi bliver slået sammen, og det giver mig en endnu større frygt for eksamen, end jeg allerede havde. Vi kan jo også risikere at få nye lærere, og de kan forvirre os i undervisningen, da vi måske ikke er vant til deres måde at undervise på.

Det ødelægger de fællesskaber, man har brugt flere år på, og gruppearbejdet i timerne bliver sværere. Find pengene et andet sted og spar på f.eks vejarbejde. Det nytter ikke noget, at det skal gå ud over børnene, når de er vores fremtid og skal rette alle jeres fejl.

Få styr på jeres prioriteter - børnene burde være den første.

Svar fra Børn og Unge-rådmand Thomas Medom:

Kære Aviaja Rosendahl

Tak for dit skarpe læserbrev. Jeg forstår godt, at det kan vække bekymring og vrede, når ens klasse efter mange år skal splittes op. Man ved, hvad man har, men ikke hvad man får, og det er en situation, som påvirker dig og dine kammerater. Det er helt naturligt.

Jeg er dog ikke helt enig med dig i, at det, jeg gør, er dybt selvmodsigende. Jeg har som en af de eneste politikere i byrådet foreslået, at vi skal sætte skatten i byen op, blandt andet for at sikre flere penge til folkeskolerne. Desværre er det vanskeligt at få andre partier med på. Jeg kæmper en kamp for færre elever, for jeg tror på, at det er med til at sikre et godt læringsmiljø for alle og en mere nærværende læring for den enkelte.

Det er en misforståelse, at byrådet har et mål om at proppe 28 elever i hver klasse. Tværtimod mener flere partier, at der er behov for en massiv investering i folkeskolen, for vi deler helt og aldeles den vurdering, at vi kan nå længere med flere penge. Ved det seneste budgetforlig fik folkeskoleområdet derfor også et løft på i alt 40 millioner kroner, og skolerne blev dermed holdt fri for besparelser, som ramte andre områder.

Dit læserbrev retter også en kritik imod en ny måde at fordele pengene mellem skolerne. Du skal huske på, at modellen trækker ikke penge ud af folkeskolen, men er en nøgle for, hvordan pengene bliver fordelt mellem skolerne. Vi skal også huske, at vi kom fra en model, som fordelte pengene så ulige, at en række skoler havde ekstremt svært ved at få pengene til at række, mens andre var bedre polstret.

Når pengene så er fordelt til de enkelte skoler, så er det skoleledelsen, der, i samråd med bestyrelsen, hvor I som elever og jeres forældre er med, lægger antallet af klasser fast.

Det kræver svære valg – eksempelvis også at skulle lægge klasser sammen, blandt andet fordi en del elever søger mod efterskoler i de ældste klasser. Svære valg, som flytter penge eller ressourcer fra et område til et andet. Det gør skolebestyrelserne, og det gør vi politikere nogle gange.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.