Stormagasinerne og centrene åbner: Så er det shoppingtid

Onsdag 21. april slår byens centre og stormagasiner atter dørene op. I Salling har alle mand været på arbejde hver eneste dag for at service-træne, ommøblere og tage imod nye varer, så de er spritklar til at levere fysiske oplevelser og overraskelser

Artiklens øverste billede
I Salling har alle medarbejderne været på arbejde alle dage i nedlukningen. De har justeret, ommøbleret, malet, renoveret, coronasikret og fået nye varer ind. Nu er de og direktør Marianne Bedsted (t.v.) klar til endelig at kunne åbne sammen med byens andre stormagasiner og centre 21. april.

Når stormagasinet Salling igen åbner onsdag 21. april bliver det til en nymalet og skinnende ren butik med nye varer.

Salling Group har valgt ikke at modtage lønkompensation og har derfor haft alle medarbejderne på arbejde alle dage, hvor de har haft tid til at ordne alt det, som det ellers kniber med at nå.

"Vi har brugt nedlukningsperioden til at foretage alle de forbedringer, vi kunne ønske os. Vi har justeret, flyttet rundt på brands, malet, renoveret og fået nye varer ind. Samtidig har vi fremrykket online udviklingsprojekter. Vi er topklar med en butik, der ser frisk og inspirerende ud," siger direktør Marianne Bedsted, der har haft travlt i nedlukningsperioden.

Turbo på nye tider

Hun hendes team har truffet et hav af beslutninger på alle tidspunkter af døgnet, fordi alt ændrede sig hele tiden. I de nedlukkede perioder var det vigtigt at sørge for yderligere kommunikation og ro på for de 1.300 Salling-medarbejdere, som hele tiden fik nye opgaver.

Blandt andet har en stor del af medarbejdere fra Salling været ude og hjælpe i andre af koncernens kæder – Føtex, Bilka og Netto. Andre har hjulpet i Salling Super og i onlineafdelingen, hvor der har været ekstra travlt.

I stedet for at lukke ned, har Salling skiftet gear og sat turbo på det, som ellers er svært at nå.

"Vores dygtige organisation har arbejdet med noget af alt det, der ellers skal mases ind i det daglige. Det er for eksempel produktkendskab, forståelse af koncepter og rådgivning af kunderne. Vi har også haft tid til mange strategiske projekter og vi har haft et meget tæt samarbejde med alle vores leverandører og samarbejdspartnere," forklarer Marianne Bedsted, der som altid er helt rolig og afslappet, selv om hendes næste møde begynder om ikke ret længe efter denne samtale, som foregår over telefonen.

Hun forsikrer, at der trods travlheden er balance i hendes liv, fordi alt det, vi ellers hele tiden løber til i byen, er aflyst eller udsat. Hun har en fortid som direktør i Musikhuset og er en flittig gæst i byens kulturliv, men lige nu skal hun ikke se dans, teater, kunst eller høre høj musik fra scenerne. I stedet er der samvær og nærvær hjemme i familien og på hendes lange og mange vandreture.

Fra topjob til topjob

"Der er ikke en sti på Mols, jeg ikke har gået på. Min mand og jeg gik for eksmepel 28 kilometer i søndags," fortæller Marianne Bedsted, der satte sig i Sallings direktørstol i slutningen af 2014 med ansvaret for Salling Aarhus og Aalborg samt kæderne Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark og som i 2019 blev formand for DR's bestyrelse.

Marianne Bedsted bruger sin baggrund fra hotelbranchen og Musikhuset, hvor hun arbejdede med gæster, oplevelser og service. Det hele skal hænge samme fra start til slut. Derfor tilbyder Salling i dag en god kop kaffe i Star Bucks, shopping på etagerne og kulturelle indslag på Roof Top, der er blevet en stor succes.

Det var egentlig ikke planen, da hun som ung skibonit tog et ekstrajob i Jensens Bøfhus for at tjene penge til en jordomrejse, men hurtigt blev hun chefen for restauranten og arbejdslivet greb hende og førte - nogle gange til hendes egen overraskelse - fra det ene topjob til det andet.

"Jeg bruger mine erfaringer alle steder - i mine jobs og også privat. Der er på mange måder ikke den store forskel fra tidligere jobs til det nuværende eller DRs bestyrelse. Alle steder arbejder vi med ledelse, strategi og eksekvering," fastslår 54-årige Marianne Bedsted med en afvæbnende latter.

Skal være overraskelser

Direktøren bruger sin baggrund fra hotelbranchen og Musikhuset Aarhus, hvor hun arbejdede med gæster, oplevelser og service. Det hele skal hænge samme. Derfor tilbyder Salling i dag både caféer, shopping og kulturelle indslag på Salling Rooftop, der er blevet en stor succes.

"Vi får gæster fra hele verden, der gerne vil inspireres til at bygge noget lignende, og der har været over 3,5 millioner gæster på godt tre år," siger kvinden bag idéen til Salling Rooftop.

"Vi var i gang med at modernisere Salling Aarhus, hvor vi bl.a. ændrede bistroens koncept og havde brug for mere plads. Vi gik op på taget for at se mulighederne, og blev i den grad imponeret over udsigten. I dag har vi indrettet 2.000 kvadratmeter på taget med amfiscene, café, flere barer, udsigtsplatform med 360 graders udsigt over Aarhus og masser af events, som passer godt ind i vores oplevelsesstrategi. Hos os skal man blive inspireret, hygge sig i sociale sammenhænge og få gode oplevelser," siger direktøren.

Fremtiden er på nettet

Onlinehandlen i Salling fylder også meget, og der har været stor vækst på salling.dk Det har i nedlukningstiden også været en succes at lade kunderne hente deres onlinekøb i Salling Super og at de kunne liveshoppe via Instagram.

"Der har været ca. 500 kunder med hver aften til Live Shopping, hvor medarbejderne online har vist varer og svaret på spørgsmål. Det fungerer især godt med tøj og beauty, og selv om det ikke opvejer vores manglende fysiske salg, vil vi bevare og udvikle den form for salgskanal også efter åbningen. I fremtiden kommer de fysiske butikker i endnu højere grad til at spille sammen med det digitale, og det skal vi blive endnu bedre til," siger direktøren.

Marianne Bedsted har ikke kun haft travlt med at føre Salling ind i fremtiden, hun er også udpeget af Borgmesteren som formand for udvalget "Mere gang i Aarhus", der har fået kommunale midler at arbejde med. Der har bl.a. været blomsterarrangementer på Store Torv, lyssætning på himlen over byen og guidede gåture rundt i byen.

Samarbejde i Aarhus

Det næste bliver en fotoudstilling på Bispetorv, lokale aktiviteter i gadeforeningerne og en åben invitation til at danse med i et danseevent i city og hele landet. Byens kulturinstitutioner, hoteller, restauranter og butikker har arbejdet sammen på tværs for at skabe liv i gaderne, og det vigtige samarbejde skal fortsætte, også når byen igen åbner op, og udvalget lukker ned.

"Vi har fået god feedback fra både de involverede og dem, der har oplevet arrangementerne. Det nytter noget at arbejde sammen, ingen af os kan stå alene. Aarhus har flyttet sig voldsomt de seneste 10 år og er blevet en international destination. Det spor skal vi fortsætte ad," mener Marianne Bedsted.

Tiden til al det kan hun finde, fordi hun ikke længere behøver deltage fysisk i alle møderne. Der skal være færre timer i bilen og på Molslinjen. Og mere tid til oplevelser og overraskelser.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen