Aarhus Teater i et lukket Ikea: Kom i stue med Ibsen, Strindberg og Bergmann

Scenen er sat i Ikeas stuer og samtalekøkkener, når kærligheden i form af scener fra kendte klassikere udfolder sig efter klokken 21.

Artiklens øverste billede
Aarhus Teater er taget i Ikea, hvor det spiller stykket 'Kærlighed efter lukketid'. Det sker klokken 21 i et ellers tomt varehus. Mette Døssing og Christian Hetland spiller her en scene, der er taget fra Ibsens 'Et dukkehjem'. Instruktøren, Line Paulsen, introducerer. Foto: Rumle Skafte

Avisen møder en håndfuld skuespillere fra Aarhus Teater i parkeringskælderen under Ikea på en almindelig hverdag. Her vil de vise en scene fra deres næste stykke, ’Kærlighed efter lukketid’.

I scenen siger Nora til Thorvald, at hun vil forlade ham, og så går hun. Thorvald i form af Christian Hetland følger råbende efter Mette Døssing, der spiller Nora.

»Nora, Nora, Noraaa,« råber han fortvivlet og så overbevisende at nogle af de handlende stopper op for at finde ud af, hvad der dog sker.

Men det er kun en prøve. Stykket spiller først klokken 21 - efter lukketid.

Aarhus Teater er taget i Ikea, hvor det spiller stykket 'Kærlighed efter lukketid'. Det sker klokken 21 i et ellers tomt varehus. Mette Døssing og Christian Hetland spiller her en scene, der er taget fra Ibsens 'Et dukkehjem'. Instruktøren, Line Paulsen, introducerer. Foto: Tahmasbi

Kend din kærlighed

Det er måske en slags ’Kvinde kend din kærlighed’, som instruktøren Line Paulsen har skabt i ’Kærlighed efter lukketid’.

Hun sender i hvert fald en forvildet kvinde ind i et tomt Ikea en aften efter klokken 21. Der kommer hun rundt i stuer, soveværelse og samtalekøkken og dumper ned i 10 forskellige scener, som alle handler om den svære kunst at elske og at være i et forhold.

Mette Døssing træder blandt andet ind i Henrik Ibsens 150 år gamle ’Et dukkehjem’, August Strindbergs ’Et drømmespil’ og Ingmar Bergmanns ’Scener fra et ægteskab’. Også den for nyligt afdøde forfatter Lars Noréen er repræsenteret med sin nutidige ’Hævnarie’.

Publikum må helt fysisk følge efter kvinden fra rum til rum og sætte sig på dertil opstillede klapstole, når hun flytter sig i både tid og mellem de forskellige scener og versioner af kærlighedsforhold.

Instruktøren Line Paulsen synes, at Ikea er den helt rigtige kulisse at gøre det i.

En drøm i en udstilling

»Mange af os har i virkeligheden et ret konventionelt forhold til familieliv og parforhold, og kommer i Ikea for at udleve vores drømme om det. Her finder vi det, som vi vil indrette vores hjem og vores liv med. Men det er en udstilling, og appelsinen i skålen er af plastic. Hvad er det, vi leder efter?« siger Line Paulsen, der er instruktør og som har valgt de 10 scener ud, der indgår i stykket.

Instruktøren leger med tanken om, at vi måske har umulige idealer og drømmer om en modstandsløs kærlighed, der ikke findes.

»Stykket er bygget op, så der sker en udvikling på kvindens rejse, som begynder i drømmen i en scenen fra ’Et dukkehjem’ og så går til et mareridt, til tvivl og til længsel efter utopien, hvorefter hun måske når den kolde sandhed,« forklarer Line Paulsen om opbygningen.

Mariannes dagbog fra ’Scener fra et ægteskab’ læses op. Hun synes ikke, at hun har udfoldet sit fulde potentiale i sine forhold, og er i tvivl om det er for sent. Eller om hun skal gå efter noget mere, ligesom Nora valgte at gøre i ’Et dukkehjem’ i 1879.

Mange af os har i virkeligheden et ret konventionelt forhold til familieliv og parforhold, og kommer i Ikea for at udleve vores drømme om det. Her finder vi det, som vi vil indrette vores hjem og vores liv med. Men det er en udstilling, og appelsinen i skålen er af plastic. Hvad er det, vi leder efter?

Line Paulsen, instruktør

Vi lever med Ikea

Line Paulsen trækker de store kærlighedsfortællinger fra de kendte klassikere ind i jordnære og velkendte Ikea, hvor mange af os jævnligt kommer og som er repræsenteret i indretningen af utroligt mange af vores hjem. Vi kan alle relatere til møbeludstillingen - og til parfold og kærlighed.

Anne Plaugborg spiller et par af de kvinder, som hovedpersonen møder på sin vej. Rollerne er blandt andet fru X, der kender den sikre vej til et lykkeligt liv med mand og børn i ’Den stærkeste’. Og så er hun Alma, der repræsenterer lysten og det frigjorte i ’Persona’.

»Det her er en hurtig rundtur i et kærlighedsliv. Det er der noget befriende genkendeligt ved, og så kan man måske lære noget af det,« siger Anne Plaugborg, der er glad for at komme ud af teateret.

»Det er lidt ligesom at arbejde på et filmsæt. Det hele står jo bare klart. Det giver noget skønt til nogle teatralske tekster, som man kan arbejde mere filmisk med. Det er i øvrigt herligt at være lidt ud af teateret og komme helt tæt på publikum,« forklarer hun.

Mette Døssing og Christian Hetland fra Aarhus Teater spiller her en scene, der er taget fra Ibsens 'Et dukkehjem'. Instruktøren, Line Paulsen, introducerer.

Line Paulsen påpeger, at det er en helt anden oplevelse at være i Ikea om aftenen, når der er helt stille, og Anne Plaugborg er enig.

»Her er kæmpestort, og vi kan bruge hele huset, fordi man om aftenen kan høre folk råbe på lang afstand,« supplerer hun.

Det kan skuespillerne i endnu højere grad, end når de spiller en prøvescene i en parkeringskælder. Og allerede den havde effekt.

’Kærlighed efter lukketid’ har premiere 20. maj.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen