Gender House Festival i Aarhus viser vilde fortællinger om sex

Queer betyder sær og anderledes. Og det er de forestillinger, som vises i Gender House Festival. Man risikerer at dø af grin, at blive rørt og at se verden på en ny måde, hvis man møder op. Der er sex og død på programmet.

Artiklens øverste billede
"Hungry for human contact" er en udstilling på Dokk1. Den er udviklet af engelske Dagmara Bilon under lock down, hvor det i England var forbudt at dyrke sex udenfor etablerede parforhold. Hun lader Corona the Vampire udfordre Tinder. Pressefoto

Gender House Festival i Aarhus giver vores fordomme og traditionelle tankegang en på lampen. Ophavsmanden til festivalen, danseren og performeren Andreas Constantinou, vil gerne ruske op i aarhusianerne, som han synes er alt for ens. Der er plads til større forskelle og flere farver i Smilets By.

Selv bidrager han med to forestillinger, der handler om noget så forskelligt som død og sex. Den første udfordrer vores berøringsangst i forhold til døden, og den anden er vild, fræk og ublu omgang. I ”History of Sexuality” udfolder han og Annika Lewis deres egen seksualitets historier som et levende arkiv for øjnene af publikum. Iført alt fra ingenting til kanin-, bjørne-, og sexmonster-kostumer tager de publikum med på en vild ridetur gennem historierne.

Sex og død

»Den er virkelig sjov. Vi har fået lavet de skønneste sexmonster-kostumer. Vil du se dem?« spørger han med et stort grin og springer af sted. Et øjeblik efter kommer den slanke mand slæbende med en kæmpekasse og op af den, trækker han et grønt plys-hylster, som han forsvinder ind i. Man kan høre ham le derinde, mens han hopper rundt.

»Sex sælger, og sex dominerer i så mange sammenhænge, men hvornår tilhører sex os selv og er vores egen historie? Det udfordrer vi på scenen. Publikum kan gå rundt i forestillingen mellem sexmonstre, der er en oplevelse i sig selv,« forklarer Andreas Constantinou.

”History of Sexuality” er blevet til i samarbejde med Annika Lewis.

Den anden produktion fra hans hånd er mere alvorlig og handler om døden og sorg, ”My undying love”. Den er inspireret af hans egne oplevelser med død og ulykke.

I 2013 sad Andreas Constantinou i to uger ved sin mands side og bad om, at han måtte overleve det koma, han var i. I år døde hans far af Covid 19 alene på et engelsk hospital, som familien ikke måtte komme ind på. Hans mor var kræftsyg, og Andreas Constantinou passede og plejede hende i seks måneder. Hun døde bare seks uger efter sin mand.

»Jeg har optaget et interview med hende, hvor vi taler om, at hun skal dø. Det bruger jeg i forestillingen, hvor publikum er en del af stykket, fordi de kan gå rundt på scenen. Der er et dødsleje, og omkring det kører musik og video. Det sprænger de sædvanlige rammer, « siger performeren.

Queer er ikke homo

Andreas Constantinou kalder sin festival for queer og definerer det engelske ord som anderledes, som opposition og som nye måder.

»Mange tror, at queer betyder homoseksuel, men det er ikke rigtigt. Man kan sagtens være heteroseksuel og queer. Det handler om at være på sin egen måde uden at forsøge at passe ind i de konservative kasser. Man er anderledes. Og det favner Gender House Festival,« forklarer han, der til daglig er kunstnerisk leder i sit eget performance-kompagni, Himherandit Productions.

»Vi vil gerne støtte LGBTQ- og queer kunstnere. Forestillingerne er en mellemting mellem teater, tv og kunst, og passer ikke ind i de kasser, som vi er vant til at tænke i. Performerne arbejder på deres egen måde,« uddyber han.

Forestillingerne handler blandt andet også om Covid 19, kærlighed og uperfekte kroppe. Og de henvender sig til alle.

Manden bag festivalen, Andreas Constantinou har to forestillinger med. De handler om døden og om sex. Han forsøger på alle måder at arbejde på tværs af konservative kasser. Han er halvdelen af dette foto. Pressefoto

Plads til mere accept

Performancedanseren, der har både græske, irske og cypriotiske aner, og som er vokset op i England, har boet i Aarhus i mere end 10 år. Han forelskede sig i en aarhusianer og flyttede med ham til Smiltes By.

»Min kæreste og jeg holder altid hinanden i hånden, når vi går sammen. Mange møder os med et smil, men jeg har i nyere tid oplevet at folk også råber grimme ting efter os. Det er da utroligt, at vi ikke er nået længere,« mener Andreas Constantinou.

Århus Onsdag møder ham i nogle store, hvidmalede og nyistandsatte lokaler på Tomsagervej i den industrielle del af Åbyhøj. Der er han ved at åbne ”Queer Art Studios”, der slår dørene op under Gender House Festival.

Stedet er til queer kunstnere, der arbejder på tværs af grænserne for kunst. Og det er endnu et skridt på vejen i udbredelsen af alle former for seksualitet, køn og kunstformer.

Andreas Constantinou viser stolt rundt i de store lyse lokaler, som er ved at tage form, og som åbner 1. oktober.

»Pyyyh, jeg godt nok travlt med at nå både at gøre stedet her klar, at få festivalen på skinner og at udarbejde min egne to forestillinger, som er med på programmet. Men det bliver rigtig godt,« siger han med sit karakteristiske højlydte smil.

Han har brugt timer på at udvælge de udenlandske forestillinger, som er med i programmet. Han fik 400 tilbud og har kun taget de allerbedste med.

Andreas Constantinou har lavet ”History of Sexuality” i samarbejde med Annika Lewis. Her er de inde i to sex-monstre, som er en del af den humoristiske forestilling. Pressefoto

Bora Bora, Køn og Dokk1

Forestillingerne kan ses på danseteateret Bora Bora bortset fra en enkelt, der er på Godsbanen.

Der er også fire udstillinger, som kan ses på Godsbanen, museet Køn og Dokk1, der viser to.

Se programmet: thegenderhousefestival.com.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen