Kom på stikkerjagt i Aarhus' gemte baggårde

Spilfirmaet Hv?m står bag endnu en gådejagt i det centrale Aarhus, denne gang er det dog i byens kommunistiske modstandsbevægelse, at man skal finde en nazikollaboratør, når man med papir, blyant og en række gåder bliver taget tilbage til Aarhus i 1944.

Artiklens øverste billede
Fra Øst for Paradis og rundt omkring i det centrale Aarhus, fører gådejagten "Stikker!" de spillende hen til gemte lokationer i byen. Foto: Anders Michaelsen.

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og find Århus Onsdag på listen for at tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev.


Så er den gal igen, fristes man næsten til at sige. Aarhus under 2. verdenskrig har i hvert fald igen brug for, at der bliver ryddet ganske godt og grundigt op.

Spilfirmaet Hv?m, som også står bag »Aarhus brænder«, hvor man jagter nazisten og massemorderen Kaj Henning Bothildsen Nielsen, har lavet endnu en gådejagt i det centrale Aarhus. Titlen på den nye gådejagt er »Stikker!«, og denne gang er det for at rydde op i den kommunistiske modstandsbevægelse, hvor en forræder er på spil.

Her er året 1944, og paranoiaen hersker i den aarhusianske, kommunistiske inderkreds. For til venstre og højre ryger bevægelsens medlemmer i nazisternes klør. Og til at løse mysteriet, om hvem der står bag alle disse udleveringer til besættelsesmagten, har den kommunistiske modstandsbevægelse i dagens anledning sat deres bedste folk på sagen. Det vil sige en række skoleklasser, undertegnet og mit sidekick Martin Nagel.

Vores lille detektivhold består af to personer, hvilket kan du, men ideelt set siger spiludviklerne, at man gerne skal være tre til seks i en gruppe, da det gøre det lettere at løse de forskellige gåder, man støder på undervejs, ud fra devisen at flere hjerner tænker bedre.

Rutine hjælper ikke

Vi går fra Øst for Paradis, hvor vi har fået udleveret en række papirer, en blyant, et kodeark og nogle kort. Alt sammen får vi brug for, mens vi strabadserer rundt i hjertet af Aarhus.

For vi skal i vores jagt på stikkeren indsamle kodede spor, så vi til sidst kan identificerer »idioten«. Vi er på jagt efter forskellige signalementer af stikkeren - alt lige fra hår- og øjenfarve til højde.

Her guider papirerne os rundt i Latinerkvarteret, gennem baggårde og smøger, over åen og forbi forskellige steder omkring Klostertorvet og Mølleparken.

Og ingen af stederne er tilfældigt udvalgt af spildesignerne. Stederne har alle en historisk signifikans og er særligt udvalgt ud fra, hvor historiske hændelser fandt sted, og hvor hovedpersonerne holdt til.

Vi håber, at folk på den her måde får et indblik i en ikke så fjern historie i deres by, og at de kommer rundt og ser nogle detaljer og smutveje, de ellers ikke har set, også selvom de måske har boet her hele livet.

Søren Østergård Madsen, projektleder hos spilfirmaet Hv?m.

Undervejs viser det sig, at vores gådejagtsrivaler - altså de grupper af skoleklasser, der også er ude for at fælde et styks stikker - er langt mere effektive end vores tomandshold. Den ene gruppe efter den anden bestående af personer, der nok er halvt så gamle, overhaler os. Man kan med andre ord ikke bare klare gåderne på »rutinen«.

For vi bruger cirka en halv time mere end de maksimalt anslåede to timer, som turen burde tage, inden vi til sidst kan låse en hemmelig port op med billeder af mistænkte, der gør det muligt for os at udpege, hvem stikkeren er. Modsat »Aarhus brænder«, hvor man godt ved fra start, hvem man er på jagt efter, så er en del af payoff’et i denne gådejagt at finde ud af, hvem den skruppelløse storstikker er. Derfor laver vi heller ingen spoiler her.

For at vi kunne kommunikere sikkert med vores meddelere skulle vi bruge ark med et kodealfabet. Foto: Anders Michaelsen.

Nye sider af Aarhus

Det er som tidligere nævnt spilfirmaet Hv?m, der har lavet gådejagten, og som har fået os ud i sjældent sete afkroge af Aarhus - og det er også en af tankerne bag spillets design.

»Vi håber, at folk på den her måde får et indblik i en ikke så fjern historie i deres by, og at de kommer rundt og ser nogle detaljer og smutveje, de ellers ikke har set, også selvom de måske har boet her hele livet. Og så håber vi selvfølgelig, at de bliver fascineret af historien,« siger Søren Østergård Madsen, der er en af udviklerne bag gådejagten.

Firmaet går allerede og barsler med to nye gådejagter i Aarhus til næste år. Det kommer dog rent historisk til at ligge et stykke væk fra 2. verdenskrig og kommer til at handle om henholdsvis pest og heksejagt.

Er man interesseret i at komme ud og løse gåder og se nye sider af Aarhus, så kan man give sig i kast med gådejagten lidt endnu. For spilfirmaet oplyser, at man kan komme på Stikker-gådejagten så længe, det ikke »er for koldt« til at traske rundt på gader og stræder. Og når »for koldt«-punktet er nået, så ryger spillet altså i vinterhi for denne omgang.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen