Vinder af Aarhus Jazz Talent Pris 2021 Malthe Jepsen: »Mit synshandicap er ingen hindring i forhold til musikken«

Pianist og komponist Malthe Jepsen har trodset sit synshandicap, fulgt sin passion og gået musikkens vej. Han har udgivet sit første soloalbum, spillet på en række scener herhjemme og i udlandet og hans musikalske talent og alsidighed har nu indbragt ham Aarhus Jazz Talent Pris 2021.

Artiklens øverste billede
Den 29-årige pianist og komponist Malthe Jepsen er vinder af Aarhus Jazz Talent Pris 2021. PR Foto
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Aarhusianske Malthe Jepsen er vinder af den fornemme Aarhus Jazz Talent Pris 2021. Ud over æren modtager den 29-årige pianist og komponist med prisen et pengebeløb på 10.000 kroner samt at give koncert på spillestedet Radar.

»Det er skønt at modtage en sådan form for anerkendelse. Jeg er enormt taknemmelig, glad og beæret over, at folk anerkender det, jeg laver. Jeg er virkelig glad for, at årets jury har peget på mig til at modtage prisen,« lyder det oprigtigt fra Malthe Jepsen.

»Jeg havde ikke lige set det komme, men det betyder meget. Både fordi jeg får en sum penge, jeg kan bruge på eksempelvis at lave en ny plade, og så fordi det bliver mega fedt at spille på Radar til februar. Pr-mæssigt betyder prisen også noget. Det har mange dimensioner...« siger den talentfulde musiker.

Malthe Jepsen har spillet musik, siden tre-fire-års alderen. I første omgang på forældrenes initiativ, siden på sit eget.

»Da jeg begyndte at spille klaver som barn, var det på mine forældres opfordring. Men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg syntes, det var fedt. Og så har jeg gjort det lige siden. Min far spiller percussion, men ellers der ikke nogen i min familie, der rigtig spiller på noget. Måske derfor var musikken heller ikke noget, jeg fra start vidste, jeg skulle beskæftige mig med som hovedting. Det har jeg fundet ud af hen ad vejen,« fortæller han.

I gymnasietiden spillede Malthe Jepsen en hel del med musikere fra MGK (Musikalsk Grundkursus), som er et forstadie til Musikkonservatoriet. Det gav ham blod på tanden i forhold til at fortsætte ad musikkens vej.

»Jeg nød meget at spille med de her mennesker fra MGK, og jeg befandt mig godt i miljøet også rent socialt. Så efter gymnasiet søgte jeg selv ind på MGK - og kom ind. Derefter kom jeg ind på Musikkonservatoriet, hvor jeg går nu og er færdig med min kandidat til sommer,« fortæller Malthe Jepsen og tilføjer:

»Så skal jeg ud at være voksen - det er helt skræmmende!« Han ler. Hjerteligt og smittende.

Fusion og dogmer

Malthe Jepsen har spillet koncerter over hele Danmark og optrådt i lande som Finland, Holland og Ghana. Og han har gjort sig bemærket som en alsidig pianist, der bevæger sig ubesværet mellem genrer så forskellige som jazz, hiphop og mellemøstlig folkemusik.

»Jeg lagde oprindeligt ud med at spille jazz, men har siden bevæget mig mellem forskellige musikalske udtryk – heriblandt hiphop og syrisk og armensk folkemusik,« siger han og uddyber:

»Det gode ved jazz er, at man kan trække inspiration fra mange forskellige genrer og fusionere dem. Eksempelvis er der meget hiphop, der har samplet jazz og vice versa, ligesom der også er mange træk fra mellemøstlig musik inkorporeret i jazz. Jeg synes, det er dejligt, når man kan komme ud over genrebegreberne og kombinere fede musikkulturer på kryds og tværs.«

Malthe Jepsen komponerer selv sine numre. Inspirationen kommer fra impulsive idéer, bandsessions og selvkonstruerede dogmer.

»Nogle gange har jeg et tema inde i hovedet, jeg gerne vil spille. Andre gange kommer vi frem til noget fedt, når vi sidder sammen nogle stykker og jammer. Tit kommer min inspiration også ud af dogmer, jeg selv sætter. Jeg kan finde på at sige: “Nu har jeg en halv time, og når den halve time er gået, så skal jeg have skabt noget.” Hvis jeg har for meget tid, får jeg tit så mange forskellige idéer, at det kan være svært at vælge, indskrænke og ende med noget konkret. Derfor synes jeg, tidsbegrænsning kan fungere ret godt,« forklarer han.

I maj i år udgav Malthe Jepsen sin første soloplade “Fluidity”. Samtlige elleve numre på pladen er komponeret af Malthe Jepsen selv. Og ikke nødvendigvis på forhånd. Ofte lader han sig nemlig gribe af nuet og giver fingrene frit spil på tangenterne

»Omtrent halvdelen af numrene på “Fluidity” pladen havde jeg komponeret forud for, at vi indspillede dem. Den anden halvdel af numrene spiller jeg næsten improvisatorisk, uden at have komponeret dem på forhånd,« siger Malthe Jepsen. Som var det den mest naturlige ting i verden.

Malthe Jepsen er født blind og indlærer derfor musik primært ved at lytte og memorere. Foto Martin Dam Kristensen

Intet syn – ingen hindring

Hvad man ikke hører, når Malthe Jepsen sidder ved tangenterne, men først opdager, når man møder ham, er, at han er blind.

»Jeg er født blind, men har aldrig oplevet mit synshandicap som en forhindring i forhold til musikken. Jeg kan spille alt med tangenter; klaver, synthesizer, keyboard... Og så kan jeg spille trommer og percussion til husbehov. Men strengeinstrumenter - det går slet ikke!« griner Malthe Jepsen.

»På konservatoriet har man tilpasset de forskellige prøver til mig. Til optagelsesprøven fik jeg for eksempel en sværere aflytningsprøve i stedet for at skulle synge efter et nodeblad. Så egentlig har det at jeg er blind ikke givet mig de store udfordringer på den front,« fortæller han så.

»Jeg er god til musikteori, og det er et godt fundament at have som musiker. Jeg kan også læse noder, men det er ikke det, jeg gør mest. Min primære måde at indlære på er ved at bruge ørerne. Jeg lytter ting af og memorer dem.«

I kraft af sit synshandicap har Malthe Jepsen valgt at dedikere sig til at gøre det nemmere for andre blinde at tilgå nodelæsning.

»Jeg er i gang med at udvikle en app, der skal gøre det lettere for blinde at læse noder. Normalt bruger man som blind sine hænder til at læse blindskrift, og skal man læse noder som blindskrift gør det det svært at spille samtidig. Man skal jo bruge sine hænder for at kunne spille på de fleste instrumenter... Så en app, der omdanner noderne til syntetisk tale, er jeg sikker på, kan være en stor hjælp,« siger Malthe Jepsen.

Appen er endnu på et tidligt stadie, og Malte Jepsen mangler at få flere logistiske brikker til at falde på plads, før han tør sætte en dato på, hvornår appen er ude og klar til brug.

»Jeg mangler at få styr på en masse logistik, og så skal jeg finde nogen, der er bedre til at programmere end jeg. Jeg har et udmærket basiskendskab til kodning, men det rækker ikke til så avanceret en app,« lyder det.

Malthe Jepsen har spillet klaver, siden han var tre-fire år. Han har fulgt sin musikalske drøm og spillet koncerter på scener i hele Danmark og i udlandet. Foto: Kasper Vindeløv

Den musikalske drøm

Aarhus Jazz Talent Prisen bliver officielt overrakt ved en koncert på Radar i Aarhus 19. februar, hvor Malthe Jepsen vil optræde i både solo- og trioformat.

»Jeg glæder mig rigtig meget til at spille på Radar og til at sige tak for prisen til alle dem, der skal takkes,« siger Malthe Jepsen.

»Til koncerten spiller jeg et solosæt med nogle af numrene fra “Fluidity”. Og så spiller jeg et sæt sammen med mine to gode venner, musikerne Adrian Christensen og Frederik Bülow. Sammen med de to og guitarist Jeppe Lavsen, som desværre ikke kunne være med på Radar, har jeg et hiphop-jazz-projekt, som vi kalder Clapper. Så publikum kommer helt sikkert også til at høre nogle Clapper-numre. I en eller anden form. Måske omarrangerer vi nogle standarder, men det bliver helt sikkert mega fedt!« lover han.

Med en debutplade på gaden og en pris i hænderne, ville mange måske vælge at læne sig tilbage og tage en slapper. Men ikke Malthe Jepsen.

»Vi udgiver en plade med Clapper i 2022. Derudover har jeg to soloprojekter i støbeskeen. Det ene er et projekt, hvor jeg gerne vil spiller duetter med forskellige andre musikere. Måske en trommeslager eller en saxofonist. Og så går jeg og sysler med et andet projekt med en lidt mere pædagogisk vinkel. Her laver jeg kendte børnesange, blandt andre “Oles nye autobil”, om til skæve takter. Jeg er helt vild med skæve takter, som er meget brugt i eksempelvis arabisk musik og tunesisk folkemusik, og vil gerne arbejde meget mere med dem,« siger han med tydelig entusiasme.

At fortsætte ad musikkens vej er Malthe Jepsens drøm. Og selv om han kan få lov til at drømme stort, adskiller hans musikalske drømme sig ikke så meget fra den virkelighed, han står i.

»Mest af alt drømmer jeg jo bare om at fortsætte med at gøre det, jeg allerede gør: at spille en hel masse sammen med folk, der inspirerer mig og at forbedre mig som både musiker og formidler. Og så at gøre noget for tilgængelighed indenfor musikteknologi for blinde. Jeg vil gerne være med til at sænke barrieren for andre blinde, der måske ikke har så let ved at lytte tingene af, som jeg.« Malthe Jepsen tøver kort. Så siger han:

»Og så kunne jeg da også godt tænke mig at rejse til udlandet igen og spille. Måske til Armenien. Eller New York.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.