Var Holberg feminist?

Ny udstilling på Museet Køn sætter spotlight på teaterscenens kønsroller.

Artiklens øverste billede
Vi er i Helmer og Noras pæne borgerskabslejlighed i 1870´erne. Helmer spiller klaver, og Nora øver Taranteldansen, som hun skal danse for Helmers gæster ved et aftenselskab. Den italienske tarantel-dans er opkaldt efter en giftige fugleedderkop og er en ekstatisk og vovet dans, der vandt frem i Danmark efter Bournonville-balletten Napoli (1842). Tarantellen er symbolet på starten af Noras frigørelse. Instruktør: Helge Rungwald | Scenografi: Henrik Poulsen Skuespil: Hans Otto Nielsen & Ingeborg Brams Foto: Hammerschmidt Foto. Aarhus Teater Arkiv
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Var Holberg feminist? Spørger museet Køn åbent i en pressemeddelelse.

Selvfølgelig ikke set med nutidens briller, svarer de selv.

Men Ludvig Holberg var faktisk radikal i sin måde at skrive køn frem i sine stykker, og i det hele taget bruge kønnenes samspil dramaturgisk.

»Teatret som kulturform har gennem tiden sat fut i kønsdebatten. Tænk bare på, at man efter opførslen af Henrik Ibsens Et Dukkehjem i 1879 til selskab hos det bedre borgerskab ligefrem blev bedt om ikke at snakke om den kontroversielle slutning, hvor hustruen Nora forlader sin mand. Den slags konfronterende teater driver samfundets udvikling, ikke mindst på kønsfronten.,«udtaler Julie Rokkjær Birch, museumsdirektør på Køn Gender Museum Denmark.

Satire om samfundsnormer

Udstillingen ”Køn på scenen” markerer 300-året for dansk teater og vises på museet Køn i samarbejde med Aarhus Teater og Teatermuseet i Hofteatret.

»Holberg gik både kritisk og satirisk til samfundets fastlåste idéer om køn,« fortæller Peter Christensen Teilmann, direktør på Teatermuseet i Hofteatret.

Som når karakteren Frantz i stykket Den Politiske Kandestøber fra scenekanten spørger:

»Men kunne ikke en kone undertiden finde sin regning ved at blive skilt ved en mand, som var ond imod hende eller som var en dagdriver [...] Eller hun kunne få lyst til en anden.«

Kandestøberen tror, at han er blevet borgmester og hans kone Geske borgmesterfrue. På billedet har Geske fået besøg af rådsherreinderne, der spiller med på løgnen og kommer for at lykønske. Besøget udvikler sig pinagtigt, og gæsterne foregiver snart et maveonde for at bryde tidligt op, men så kommer kandestøberkonen op i Geske: ”I skal så min tro have et glas brændevin, så bli’r I straks frisk igen; det fordriver vinde!” Instruktør: Benjamin Pedersen | Scenograf: Carl Lund Skuespil: Kaj Lind, Magdalene Vang-Lauridsen, Maya Bjerre-Lind & Signe Wilhelmi Foto: Nolken Petersen. Aarhus Teater Arkiv

Dansk Teater 300 År

Og netop Den Politiske Kandestøber er omdrejningspunktet for jubilæumsfejringen i år, da den var et nybrud inden for dansk teater – for første gang var det på dansk.

Rundt omkring i hele landet markeres jubilæet under paraplyen Dansk Teater 300 År med Hendes Majestæt Dronning Margrethe som protektor.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.