Pacman, Super Mario og Pokémon møder jazzmusik

Musikerne fra Aarhus Jazz Orchestra forbereder sig lige nu på at indtage computerspillenes verden med fem årtiers computerspilsmusik.

Artiklens øverste billede
John Ridell er både bidt af computerspil og musik - og de to ting går faktisk meget godt hånd i hånd. Pressefoto
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Hvis computerspil som Pacman, Tetris, Pokémon eller Call of Duty vækker genklang, så kan man godt begynde at glæde sig til Aarhus Jazz Orchestras kommende koncert: ”High Score! Lyden af computerspillets historie”, der finder sted 23. september klokken 20 på spillestedet Turkis i Aarhus. Her fortolker det aarhusianske bigband nemlig musikken fra nogle af historiens største computerspil.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra orkesteret.

I front for orkestret står den 27-årige dirigent, arrangør og computerspilsentusiast John Riddell. Det er ham, der har sammensat programmet til koncerten og har arrangeret flere af numrene til bigband. For ham er koncerterne forbundet med stor nostalgi:

»Musikken er en nostalgi-bombe uden lige. Alle de forskellige melodier fra f.eks. Super Mario, Pokémon og The Legend of Zelda, har jeg hørt i døgndrift da jeg var barn. Når jeg så får lov at høre og arbejde med musikken igen, nu uden Gameboy’ens teknologiske begrænsninger, så er det som om musikken får et helt nyt lys. Musikken bliver “udviklet” og når sit fulde potentiale. Det er enormt tilfredsstillende,« fortæller dirigent og arrangør John Riddell.

Musik har altid været et bærende element i computerspil, og der er ingen begrænsninger hvad angår genrer og virkemidler. Til ”High Score!” vil publikum derfor kunne opleve musik, der trækker på forskellige genrer som funk, jazz, latin, swing og klassisk musik.

Aarhus Jazz Orchestra og dirigent John Riddell har desuden inviteret computerspilsforsker og formidler Lars Konzack med på scenen. Mellem numrene vil han fortælle publikum om den udvikling, computerspillene har været igennem, siden de for alvor begyndte at vinde frem for omkring fem årtier siden.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.