Det Frie Felts Festival – nu i Aarhus

Oplev 7 forskellige forestillinger på 4 dage, når den tidligere udelukkende københavnske Det Frie Felts Festival nu også indtager Aarhus

Artiklens øverste billede
Performerne bevæger sig til elektroniske beats, rockmusik eller stilhed. Kroppene, kørestolen og krykkerne danser i Doris Uhlichs "Every Body Electric". Pressefoto
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

De seneste syv år har festivalen ”Det Frie Felts Festival” været forbeholdt københavnerne, men 25. til 28. januar ekspanderer den til Aarhus. Det fremgår af en pressemeddelelse.

På Bora Bora og Godsbanen præsenteres syv forestillinger fra både danske og internationale kunstnere – nye talenter og erfarne kunstnere – alle med vidt forskellige baggrunde, inspirationskilder, fagligheder og eksperimenterende udtryk.

“Det Frie Felt” refererer her til kunstnernes produktionsforhold, hvilket betyder, at værkerne typisk er produceret i et ikke-institutionelt regi. De er som ved de tidligere udgaver af festivalen valgt for at vise feltets nyskabende æstetiske samt genre- og formmæssige diversitet.

Festivalen er baseret på et open call, og de indsendte værker er udvalgt af et skiftende kuratorteam fra år til år. Kuratorholdet har i år lagt vægt på værker med humor og energi, der udgør en hyldest til forskelligheden, og som bryder med et tabu ved at vise det frem. 

Således bliver galdesten til en fortællemæssig motor for Helene Kvint i performancen ”The Show Must Go ON!” og strækmærker bliver gjort til et kunstnerisk materiale i det koreografiske værk ”W.O.M.B. (Worth Of My Body)” af Julienne Doko. Det allestedsnærværende spejl bliver til en konkret med- og modspiller på scenen hos koreograf Antoinette Helbing i værket ”The Mirror Project” og publikum bliver aktiveret som medskaber i den mundtlige fortælling ”True Story” af Jon Bonnici og Satya Bhabha. Analog kultur som brevskrivning tages op, og den internationale kunstner står for skud med tanke på klimakrisen i værket ”Total International (Lokal) #2” af Andreas Liebmann og Boaz Barkan og i værket ”Echoes” af Ar Utke Ács får publikum mulighed for at interagere med en performativ installation, hvor følelsesmæssige tilstande gøres til genstand for en koreografisk undersøgelse af, hvordan følelser koreograferer os − deraf titlen på værket.

Unikt for Aarhus-udgaven af festivalen vises det internationale gæstespil ”Every Body Electric” af den østrigske koreograf og performer Doris Uhlich. De tre medvirkende performere har alle fysiske handicaps. 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.