E. Baumann på Aros

Under hovedtemaerne det nationale og Orienten griber udstillingen fat i 1800-tallets nationale strømninger og i et identitetsspørgsmål, der er relevant også i dag

Artiklens øverste billede

Aros viser frem til 12. september udstillingen ’Elisabeth Jerichau-Baumann – Mellem verdener’. Udstillingen viser cirka 100 malerier af den dansk-polske kunstner Elisabeth Jerichau-Baumann (f. 1818 – d. 1881), som repræsenterer en anden og mere ukendt side af 1800-tallets danske kunstscene.

»Det har længe været et ønske at lave en udstilling med Elisabeth Jerichau-Baumann på ARoS, og vi er stolte over, at vi nu præsenterer den hidtil mest omfangsrige præsentation af hendes værker. Hun var en unik stemme i 1800-tallets Danmark, og hun var en markant kvinde, der igennem hele sin karriere kæmpede for sin egen individuelle frigørelse – både som kunstner og som individ. Nu giver vi hende den plads, som hun fortjener,« siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, Aros, i en pressemeddelelse.

Elisabeth Jerichau-Baumann blev født i 1818 i Warszawa af en polsk mor og en tysk far. Hun studerede på kunstakademiet i Düsseldorf (1838 til 1844) og rejste efterfølgende til Rom, hvor hun mødte den danske kunstner Jens Adolf Jerichau. De blev gift og flyttede efterfølgende til Danmark, hvor de fik ni børn. I perioden fra 1858 til 1871 rejste Jerichau-Baumann frem og tilbage mellem København og London, hvor hun blandt andet malede for det britiske kongehus. I 1869 til 1870 gennemførte hun sin første længere rejse til Orienten (Mellemøsten og Nordafrika), og hendes rejser blev en måde at opdage verden på og at markedsføre sig selv på. Takket være sine udenlandske kontakter og europæiske udsyn var Jerichau-Baumann blandt de meget få danske skildrere af Orienten, og som kvinde fik hun helt exceptionel adgang til haremmer, som hun således kunne gengive ud fra egne observationer. Derudover havde hun stor succes som portrætmaler for adelen. Stilistisk var hun orienteret mod Europa, og hun var repræsentant for de europæiske strømninger, som ellers kun var sparsomt til stede i den danske kunstverden på daværende tidspunkt.

gs

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen