Aarhus' første borgersamling på Dokk1

Byens første borgesamlingen har fremlagt deres anbefalinger på Dokk1. Borgerne vil gerne ændre deres trafikvaner til en grøn version. De fem fremmødte politikere er også klar og har brug for borgernes opbakning.

Artiklens øverste billede
På en varm sommerlørdag var Rampen i Dokk1 godt fyldt op af aarhusianere, der ville høre om borgersamlingen og dens forslag til en grønnere trafik. I forgrunden er det Malene Sønnichsen, der er en af de 24 borgere, som deltog i samlingen. Foto: Tahmasbi

Da rådmanden for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad Ahmad, lørdag eftermiddag bød velkommen til borgersamlingens fremlæggelse af deres arbejde med at skabe en grønnere trafik, var han glad. Selv om det var noget nær årets bedste badedag med høj sol, var Rampen på Dokk1 godt fyldt op af 65 tilskuere.

De var der for at høre om byens første borgersamling og dens arbejde med at finde løsningsforslag på, hvordan Aarhus kan reducere sit CO2-aftryk ved at skabe en grønnere transport, som er den helt store miljøsynder i Aarhus Kommune.

Trods det alvorlige emne var der latter og godt humør under dagens to paneldebatter, som var delt op i et panel med politikere og et panel med interesseorganisationer og fagpersoner.

Man kan ikke spørge og få svar fra alle 352.000. Men en borgersamling kan ret præcist vise, hvad de ville svare, hvis man kunne. Derfor er samlingerne vigtige. Og den repræsentative sammensætning er afgørende for, om de er legitime.

Paul Natorp, leder af Sager der Samler og facilitator af borgersamlingen

Enige politikere

Først fremlagde tre af deltagere i borgersamlingen dens ni anbefalinger, inden politikerne fik lejlighed til at svare på, hvad de kan bruge anbefalingerne og borgersamlingens arbejde til.

Liv Gro Jensen (SF), Hans Skou (V), Theresa Blegvad (K), Steen Bording Andersen (S) og Rabih Azad Ahmad (RV) var ikke overraskende rørende enige om, at der skal gøres noget ved trafikken, at borgersamlingen har gjort en imponerende indsats, og at der gerne må komme flere borgersamlinger.

Rabih Azad Ahmad påpegede, at kommunen kun har indflydelse på 10 procent af trafikken i byen, og at det derfor er meget nødvendigt at arbejde med borgernes privatbilisme.

I det hele taget involverer en grønnere trafik i høj grad borgerne i deres hverdag.

»Og der for er det bare så vigtigt, at vi får jer borgere med. Der sker jo alt for lidt. Der skal sættes turbo på handlekraften i denne by,« sagde Theresa Blegvad.

Hans Skou supplerede hende:

»Nøglen ligger blandt andet i, at borgerne hopper på cyklerne og på busserne. Vi skal arbejde med vores mindset i forhold til den daglige transport,« sagde byrådspolitikeren, der selv var ankommet på cykel ligesom de fleste af de andre paneldeltagere.

Steen Bording Andersen mener, at mange de løsningsforslag, borgersamlingen er kommet frem til har været på blokken længe, og der skal gøres noget aktivt fra politikernes side for at realisere dem. Også selvom det vil tage tid.

»Planerne, som borgersamlingen anbefaler, findes allerede. Det handler bare om, hvor højt man vil prioritere dem,« sagde han.

Varmer op til valg

Liv Gro Jensen bemærkede, at den bilfri by, som hendes parti tidligere har foreslået, vil afhjælpe trafikpropperne.

»En bilfri midtby vil få busserne hurtigere frem, og med dem, kan vi få en økonomiske besparing,« mener hun.

»Det her plejer vi at være bedre til at samarbejde om, når det ikke foregår i offentlighed og med pressen til stede,« fortsatte Liv Gro Jensen.

Der var kamp om ordet, og de fem politikere gik en balancegang mellem at debattere grønnere transport og at varme op til valgkampen.

Moderator, Bente Tahmasbi Hansen fra Århus Onsdag, måtte mange gange indskærpe deres taletid.

Der var dog generelt god stemning mellem politikerne, som også tog sig friheden til at lave sjov på hinandens og partiernes bekostninger.

Det forløste sig i latter og klapsalver blandt publikum, da Theresa Blegvad under debatten ytrede, at det ikke går hurtigt nok fra tanke og handling på rådhuset. Og at hun måske skal gå ind i Teknik og Miljø for at ”få skuden i gang”.


Flere borgersamlinger

Fem debattører fra forskellige interesseorganisationer indtog scenen efter politikerne.

I panelet var Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i den grønne tænketank Concito, Edith Vels fra Den Grønne Studenterbevægelse, Poul Natorp fra Sager der Samler, Carsten Holst fra Aarhus Omstiller og Borgerservice og Biblioteker og Morten Skou Nicolaisen fra Grøn Mobilitet.

Her var der en bred enighed om, at der kun kom noget godt ud af borgersamlingen.

Paul Natorp, der har faciliteret borgersamlingen og oplevet den indefra, lægger især vægt på, at deltagerne er repræsentativt sammensat. De er et præcist billede af aarhusianerne, som man jo aldrig får i tale alle sammen.

»Man kan ikke spørge og få svar fra alle 352.000. Men en borgersamling kan ret præcist vise, hvad de ville svare, hvis man kunne. Derfor er samlingerne vigtige. Og den repræsentative sammensætning er afgørende for, om de er legitime,« sagde han.

Mest bemærkelsesværdigt på dagen var den store jubel, der udbrød, da Edith Vels fra Den Grønne Studenterbevægelse udtrykte, at der mangler fokus på de børn og unges ønske om en grønnere by.

»De, der ikke har stemmeret, skal høres i højere grad. De unge skal kunne tro mere på, at deres stemmer bliver hørt. Løsningen kunne være at etablere et ungeklimaråd,« lød det fra Edith Vels.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen