Kunst for Alle i 20 år: Casper Eliasen har været med hver gang

Hverken 10 vilde heste eller en dårlig mave kan holde Casper Eliasen væk fra Kunst for Alle, hvor han på forhånd frygter men også elsker at møde sit publikum. Man kan i år møde både ham og messen for 20. gang.

Artiklens øverste billede
Casper Eliasen hører ofte fra par med fælles hjem, at hans billeder er nogle af de få, parret kan blive enig om at hænge op. Malerierne rummer både noget figurativt og noget abstrakt, så der er noget til de konkrete mænd og de fantasifulde kvinder. Foto: Tahmasbi
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Der er knald på regnbuekunstneren Casper Eliasen. Han har som den eneste været med alle de 20 år, Kunst for Alle i Ridehuset har eksisteret. Og han har hvert eneste år solgt alle de farverige malerier, han har haft med.

Trods de mange års erfaring og jubilæet i år, arbejder han i døgndrift op til åbningen og sveder angstens sved ved tanken om, at han måske lige pludselig slet ikke kan nå ud til folk med sine værker.

»Det er på en måde vildt skørt, men jeg tror, at det rent faktisk skal være sådan. Jeg gør mig umage og investerer hver eneste gang, jeg maler. Der er en masse på spil, og man risikerer at få tæsk. Og samtidig glæder jeg mig helt vildt til at komme ud og tale med folk og få noget respons på min enmandsproduktion,« siger den 48-årige kunstner.

I år finder Kunst for Alle sted i Ridehuset 7.-10. april. Han beskriver det som et mirakel, når det lykkes for nogle at finde præcis det maleri, som taler lige præcis til dem, og som de gerne vil se på i deres hjem.

»Man kan aldrig tage den symbiose, hvor det helt rigtige maleri taler præcis til en kunde, for givet. I den situation er jeg følelsesmæssigt præcis som 10-årige Casper, der solgte sin første akvarel for en Aarhus-vaffel med flødeboller, guf og syltetøj,« ler Casper Eliasen.

Kunstnerens arkitekthjem

Århus Onsdag møder den arkitektuddannede kunstner i hans imponerende penthouselejlighed ud til Skanseparken i Aarhus. Han har udsigt til havet og industrihavnen på den ene side og en stor terrasse ud til en solfyldt karré på den anden.

Han har stået for indretningen af lejlighedens 150 kvadratmeter stue med et åbent køkken og åbent op til kip i et meget enkelt og japansk inspireret tilsnit.

I den ene ende af det meget store rum, har han indrettet et lille men effektivt atelier i form af stof på væggen og gulvet. Det kan nemt pakkes helt væk, men op til Kunst for Alle er der heftig aktivitet.

Der er mange, som kommer igen og igen. Og jeg elsker at møde dem, der har mine ting til at hænge på deres vægge. Lige der får jeg hånd i hanke med mine kunder, mærker glæden, får responsen og fører en dialog med dem. Det er så vigtigt for mig, at jeg et år mødte op med en brækspand, fordi ikke engang en dårlig mave kunne holde mig væk.

Casper Eliasen, kunstner

Med i alle 20 år

Aarhus-kunstneren føler, at han efterhånden er blevet synonym med Kunst for Alle. Han har i alle årene haft stand nummer et og har siden udvidet, så han nu også har nummer to. Der kan man den ene weekend om året møde ham og se et udvalg på 25 malerier på en gang.

»Der er mange, som kommer igen og igen. Og jeg elsker at møde dem, der har mine ting til at hænge på deres vægge. Lige der får jeg hånd i hanke med mine kunder, mærker glæden, får responsen og fører en dialog med dem. Det er så vigtigt for mig, at jeg et år mødte op med en brækspand, fordi ikke engang en dårlig mave kunne holde mig væk,« siger Casper Eliasen.

Han hører ofte fra par med fælles hjem, at hans billeder er nogle af de få, parret kan blive enige om at hænge op. Malerierne rummer både noget figurativt og noget abstrakt, så der er noget til de konkrete mænd og de fantasifulde kvinder.

Kunstneren er klar over, at han aldrig er bedre end sit seneste maleri - også selv om det går over al forventning. Han har de senere år haft venteliste, fordi han ikke kan følge med efterspørgslen på sine malerier.

Han har på sin Facebook-side og Instagram-profil omkring 40.000 følgere, og det giver ham en livlig forretning. Samtidig er han blevet et mere kendt ansigt, for han er sin egen markedsføring. Kunstneren har ingen hemmeligheder og deler gerne fortællinger fra sin regnbuefamilie, der består af to delebørn, tre papdøtre, en mand, en eksmand og moderen til hans to biologiske børn.

»Når jeg går ned ad Strøget, er folk begyndt at sige: Er du ikke ham, kunstneren? Jeg er mit brand, og jeg deler ud af mig selv og mit liv. Storytelling falder mig nemt, jeg har intet at skjule, og jeg er helt i synk med mine malerier. Den troværdighed køber folk ind i,« mener Casper Eliasen.

Når Casper Eliasen går ned ad Strøget, er folk begyndt at sige: Er du ikke ham, kunstneren? Han er sit brand, og storytellingen om sit liv, falder ham nemt. Pressefoto

Familiefar og boheme

Hver anden uge lever Casper Eliasen et kunstner-boheme-city liv, og hver anden uge går han tidligt i seng sammen med sin tre-årige datter og seks-årige søn. Så handler det om havregrød, at læse bøger og legeaftaler. Han og børnenes mor, Heidi, deler deres to børn 7-7.

»Jeg får det bedste fra begge verdener, og vores børn trives godt i det. Den klassiske kernefamilie findes jo stadig derude, så de oplever den i andre hjem, men hjemme hos os er vi mange voksne, der elsker og opdrager børnene. De har for eksempel fire sæt bedsteforældre,« siger Casper Eliassen, der ud over sine egne to biologiske børn har en teenage-papdatter med sin eksmand og to voksne papdøtre med sin nuværende kæreste.

»Da August fyldte seks år, var vi de nærmeste 36 til at fejre hans fødselsdag, og det var herligt,« smiler Casper Eliasen overbevisende.

Han er selv opvokset i en kernefamilie med en mor, der tidligt så hans store interesse for at tegne og male. Hun købte ham et sæt akvarelfarver, da han var omkring 10 år, og kort derefter solgte han sit første maleri til forældrenes venner for en kæmpestor isvaffel. Han holdt sin første udstilling som 17-årig.

Casper Eliasen har i den ene ende af sin meget store stue indrettet et lille men effektivt atelier i form af stof på væggen og gulvet. Det kan nemt pakkes helt væk. Foto: Tahmasbi

Farver er som slik

»Når jeg maler, forsvinder jeg ind i et frirum, hvor der ikke er noget tid og sted. Jeg var ikke bevidst om det, da jeg var ung. Jeg var bare vild med farver, som jeg spiser med øjnene, som om det er slik,« forklarer kunstneren.

»Jeg tog arkitektuddannelsen, fordi jeg synes, at den var spændende og valgte linjen for møbeldesign. Men jeg gik hjem hver dag klokken 16 for at male og var den eneste elev, der aldrig fik en nøgle til skolen og ikke sad der om aftenen og i weekenderne,« fortæller Casper Eliasen.

Han opbyggede allerede på det tidspunkt en kundekreds. Galleri Lyrum opdagede ham, da han en dag kom der for at få indrammet et af sine malerier. Han blev på stedet bedt om at male nogle flere, som hurtigt blev solgt.

Som nyuddannet arkitekt kom han i kontakt med Charlotte Jensen, der etablerede Kunst for Alle.

»Det var helt afgørende for min karriere, at jeg fik lov til at være med der. Jeg indrettede med sommerfugle i maven stand nummer et. Det gik over al forventning. Jeg solgte alt det, jeg havde med.«

Lige siden har man kunnet finde Casper Eliasen på den samme stand. Maleriernes motiver har ændret sig gennem tiden fra glade ansigter, til landskaber og nu er det havnens kraner og gyngerne på Skanseparkens legeplads. Priserne har han til gengæld ikke ændret på.

»Jeg synes virkelig, at kunst skal være for alle og ikke bare for de velhavende. Og jeg glæder mig til at møde alle mulige mennesker og gå og lytte mig til deres ærlige mening. Det er angstprovokerende, men det er mit liv.«

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.