Bamser, tøj og kroppe får overnaturlige kræfter på Aros
Frankrigs kendis-kunstner, Annette Messager, påtager sig identiteter som samleren, svindleren og den praktiske kvinde i sit univers.
27. maj præsenterer ARoS udstillingen “Désirs désordonnés” (Disordered desires) af den internationalt anerkendte franske kunstner, Annette Messager. Udstillingen rummer alt fra store, kendte til hidtil usete værker. “Désirs désordonnés” er den første udstilling med Annette Messager i Danmark og giver et unikt indblik i hendes surrealistiske og feministiske æstetik og univers.
Annette Messager (f. 1943, Berck-sur-mer, Frankrig), har haft en aktiv kunstnerisk produktion siden begyndelsen af 1970’erne, og er blevet hyldet som en af de vigtigste og mest indflydelsesrige kunstnere i sin generation. Hun fik international anerkendelse op gennem 1980’erne, hvor hun både udstillede på indflydelsesrige Biennaler og internationale udstillinger. Hendes værker kombinerer feministisk sensitivitet med et stærkt tilhørsforhold til metodikker og strategier fra den surrealistiske bevægelse.
I udstillingen “Désirs désordonnés” præsenterer Annette Messager dette imaginære narrativ gennem installationer, skulpturer, tegninger og fotos, hvilket efterlader beskueren med en divers, dynamisk og rig oplevelse.
Overdriver og nedtoner
Rebecca Matthews, direktør på Aros, fortæller i en pressemeddelelse:
»Messager skaber et møde, der udforsker det groteske, gotiske og folkloristiske. Hendes arbejde overdriver, nedtoner og genskaber idéer, der har været stabile, solide og autoritative for at fremprovokere et alternativt syn på kvinders position i samfundet. Besøgende til “Désirs désordonnés” får et unikt indblik i Messagers æstetik, som, sammen med ARoS’ fokus på surrealisme i år, vil udvide seerens forståelse for vigtigheden af at tilegne sig ny viden, nysgerrighed og inspiration skabt fra en kunstners sind.«
Udstillingen er lavet i samarbejde med Lille Métropole Musée d’art moderne, d’art contemporain et d’art brut, Villeneuve-d’Ascq, France, Annette Messager og Marian Goodman Gallery, Paris.
Udstillingen kan opleves frem til 22. oktober.
gs