Klavermusik i farver

Ung estisk pianist, der arbejder med lys og visuel kunst ved koncerter, debuterer framusikkonservatoriet med koncert, som du kan komme med til.

Artiklens øverste billede
Blomster spiller hovedrollen i "Valses Nobles et Sentimentales". Det lader sig vise fysisk på scenen og også i musikken. Pressefoto

Elle-Riin Volmer kom til Danmark fra Estland efter sin bacheloreksamen hjemme i Tallin. Hun ville gerne prøve at studere i udlandet, og hun er sikker på at hun ved at tage dette skridt har lært sig selv bedre at kende, både som pianist og som menneske.

Volmer har optrådt som solist med blandt andet Estlands Nationalsymfoniorkester. Hun er også en ivrig kammermusiker og er med i det unge arrangørteam bag Aarhus Kammermusikfestival, som finder sted hvert år i september.

Hjemlængsel og og farvel

Nu afslutter Elle-Riin Volmer sine studier i solistklassen ved Det Jyske Musikkonservatorium, det højeste og dermed sidste niveau i en konservatorieuddannelse.

Der er debutkoncert tirsdag 17. maj kl. 19.30 med Elle-Riin Volmer i Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus.

Koncerten fortsætter med en hilsen til hendes hjemland, en sonatine af den estiske komponist Eduard Tubin. Elle-Riin lyttede meget til Tubins symfonier de første år i Danmark, hvor hun savnede Estland.

Hun afslutter koncerten med Beethovens Klaversonate opus 81A, der netop har tilnavnet: “Das lebewohl” – som en afsked med studietiden i Aarhus.

Musik i farver

Koncerten slutter med to stykker af Elle-Riin Volmers yndlingskomponist gennem en del år: Maurice Ravel. Hun elsker at tale om Ravels musik med sin far, der er dirigent. Samtidig giver det hende lejlighed til også at demonstrere en anden side af sig selv: Arbejdet med lys og visuel kunst i forbindelse med koncerter og festivaler.

Det sidste af de to Ravel-klaverstykker, ”Valses Nobles et Sentimentales”, har Ravel selv orkestreret som balletmusik, på bestilling af en russisk ballerina i Paris. Handlingen er et trekantsdrama om kvinden Adelaide, hvori der flittigt udveksles blomster. Derfor fik balletten titlen: ”Adelaide – blomsternes tale”.

På den baggrund har Elle-Riin til sin debutkoncert selv skabt billedprojektioner til sit eget klaverspil, der viser hvordan blomsterne bogstavelig talt vokser ud af klaveret, mens musikken spiller.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen