Efter et vildt dårligt år leverede Tobias Rahim et kreativt og fuldendt show

Hvis du hørte høje skrig fra 7.000 vilde fans fredag aften, var det lyden af Tobias Rahim, der vendte hjem og leverede et kreativt, flot og fuldendt show med mange lag i Ceres Arena.

Artiklens øverste billede
Det kan godt være, at Tobias Rahim havde det vildt dårligt sidste år. Men fredag aften i Aarhus kom han stærkt igen. Foto: Christina Johansen

Da Tobias Rahim 24. marts igen stod på scenen i Aarhus efter flere måneders pause, var de 7.000 gæster i hallen i Aarhus bare klar. Det samme var Rahim og band, der har øvet solen sort de seneste måneder og fokuseret kræfterne i øvelokalet. 

Det gav pote, for de var skarpe og leverede et helstøbt show med mange lag. Ind imellem at salen kogte, når den lange række af store hits blev leveret lige i skabet, var der visuelle effekter og sceneshow på nye niveauer.

Som for eksempel da showet begynder med stroboskoplys, som i glimt afslører Tobias Rahim helt i rødt og alene på scenen på en stol. I slowmotion kom flere og flere musikere på scenen sammen med kegler af projektørlys. Videoklip dukkede op på en kæmpe skærm i baggrunden - alt sammen i takt med musikken, der gled over i ’07 i 6A’ og ’Makeup’ fra det nyeste album.

Så var vi i gang. Og efter et ”Hey Aarhus” skreg tusindvis af feststemte aarhusianere med på ’Mucki Bar’, så taget lettede og slog hul i himlen.

Har haft det vildt dårligt

Ind imellem de sikre stik var der flere kreative indslag, hvor især sangeren og de to korsangerinder lavede show, der spillede sammen med to livekameraer, der kastede dem op på storskærmen på scenen. Tobias Rahim var også ude og gå en tur blandt publikum, og pludselig dukkede han op på en platform ude midt i hallen.

»Sidste år var også et fucked up år, hvor jeg har haft det vildt dårligt med min psyke. Nogle har måske tænkt, at jeg har afvist og fravalgt jer, men jeg har haft brug for at være alene og koncentrere mig om min kerne,« sagde han.

»Jeg er blevet bombarderet med mange kærlige beskeder - men også nogle fra folk, jeg slet ikke kender, som næsten skriftede deres situation. Og når dine venner også åbner sig op, finder du ud af, at der er så fucking mange mennesker, der dealer med de der usynlige ting. Så send god energi til hinanden, I ved ikke, hvad de andre slås med,« sagde Rahim.

Publikum kvitterede med et begejstret brøl, og så var de klar til at synge med på ’Stor Mand’, der handler om hans ungdom i byen, når han synger om at teame op på Grønnegade med et dollargrin, at drive langs åen og at gå fra ”Den Sidste” som de første. 

Der blev danset og sunget igennem - også på de allerbagerste rækker.

Sammen med guitaristen, Felix, dukkede Tobias Rahim pludselig op på en platform ude i salen og fortalte om sin sårbare psyke. Foto: Helle Arensbak Ritzau/Scanpix

Fokus på etnicitet

Aftenens midtpunkt indfandt sig igen på den store scene sammen med bandet, og efter at han havde sikret sig, at publikum på bagerste rækker godt kunne høre noget, og at de hyggede sig, gav han festen et nyt lag.

Det handlede om hans halvt kurdiske nationalitet. Han fortalte om sin fars store familie, der kom som de såkaldte gæstearbejdere og i dag bor i København, og at kurderne er et undertrykt folk, der ikke har noget land.

»Heldigvis bor vi i et land, hvor jeg frit kan sige, at jeg er kurder, uden at jeg bliver forfulgt. Ikke alt er perfekt her i landet, men vi har frihed, og det er vigtigt,« fastslog Tobias Rahim - igen med stor opbakning fra salen.

Han havde inviteret den aarhusiansk-kurdiske sangerinde AySay med, og sammen sang de duetten, ’Kurder i København’, hvorpå hun synger kurdisk og spiller strengeinstrumentet saz. Tobias Rahim instruerede publikum i at danse kurdisk festdans til de mellemøstlige rytmer og med flettede lillefingre, og så var det etniske indslag fuldendt.

Også nummeret ’Ozon’ havde en utrolig flot lyssætning og en yderst velfungerende video, hvor forsangeren fra Minds of 99, Niels Brandt, optrådte ind imellem, når han sang duet med Rahim.

En kæmpe storskærm med liveoptagelser fra scenen og en imponerende lyssætning var med til at løfte koncerten til et helstøbt show. Foto: Christina Johansen

En brat ende

Efter syv kvarter med fuld skrald på, et væld af indtryk og et tempo der kørte mest op - men ind imellem også behageligt ned, var det hele pludselig slut. 

Tobias Rahim sagde, at det havde været en ære at spille i Aarhus, og så sluttede bandet ligeså koreograferet, som resten af showet havde været. Og mens en del af publikum stadig stod og lurede på, om det var nu, de skulle råbe på ekstra nummer, blev alt lys i salen tændt, og ingen var længere i tvivl om, at det imponerende show var slut.

Det kan godt være, at Tobias Rahim havde det vildt dårligt sidste år. Men fredag aften i Aarhus kom han stærkt igen.

Man kan også opleve ham ved Northside Festival i Aarhus 1.-3. juni.

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.