Reumertvinder i Filmbyen

Dark Noon er fortællingen om den hvide mands migrationshistorie, fortalt af syv sydafrikanske skuespillere.

Artiklens øverste billede
Dark Noon vandt Årets særpris ved Reumert 2020 og kan nu opleves i Filmby Aarhus under festugen. Pressefoto
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Forestillingen Dark Noon, som spiller i forbindelse med Aarhus Festuge i Filmby Aarhus 30. august til 3. september, er specielt udvalgt af Aarhus Festuge i samarbejde med Filmby Aarhus.

Dark Noon er fortællingen om den hvide mands migrationshistorie, fortalt af syv sydafrikanske skuespillere. De vender forholdet mellem Vesten og Afrika på vrangen, og af den støvede golde jord rejser de en westernby komplet med saloon, guldmine, jernbane, horehus og kirke. Foran dem ligger en kamp om land, velstand, liv og død.

Ingen bliver skånet

De syv sydafrikanere indspiller en western, hvor de dykker ned i en tid, hvor 35 millioner sultne og fattige europæere flygtede vestpå over Atlanten til det, der engang vil blive kaldt Gud eget land, for at få en ny chance, erobre guld og æde af den amerikanske drøm. Hvor sult, fattigdom og desperation tvinger millioner af mennesker til i et vanvittigt hastværk at flygte fra deres hjem for at søge lykken i et fremmed land, hvor rigdom og muligheder findes.

Dark Noon er white facing, overgreb, lovløshed, et lille hus på prærien, kinesere, seksløbere, ludere og lommetyve. Den er støvsuget for romantik og håb. Ingen bliver skånet. For i Det Vilde Vesten betyder hverken sorte eller hvides liv noget.

Forestillingen, der er skabt af den prisvindende danske instruktør Tue Biering og den prisvindende sydafrikanske koreograf Nhlanhla Mahlangu i samarbejde med de syv sydafrikanske skuespillere, vandt Årets særpris ved Reumert 2020, og scenograf Johan Kølkjær var nomineret i kategorien Årets Scenedesign.

Ifølge instruktør Tue Biering gør den omvendte repræsentation os klogere på os selv, der blandt andet har fortalt om filmen:

”Jeg fik ideen om, at de i stedet for at fortælle deres egen historie, skulle fortælle min historie, den europæiske migrationsfortælling. Det var tilfredsstillende at vende magtforholdet, og det var interessant at se, hvordan den omvendte repræsentation åbnede op for en lang række muligheder; At vi gennem andres repræsentation af ”os” måske bliver klogere på os selv.”

gs

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.