Lasse Steen: Skuespil er en palette af muligheder

Den nyuddannede skuespiller Lasse Steen er ny mand i Aarhus Teaters ensemble fra august. Allerede fra 7. maj står han på scenen i forestillingen 'A Clockwork Orange'

Artiklens øverste billede
Lasse Steen medvirker i Bjørn Rasmussens nydramatisering af Anthony Burgess’ sci-fi-roman 'A Clockwork Orange'. Forestillingen har premiere 7. maj på Aarhus Teaters Studio Scene.

AARHUS Lasse Steen begynder efterhånden at opfatte Aarhus som hjemme, og turen fra skuespiller-hyblen i Vestergade til Aarhus Teater kender han nu ud og ind. Den 27-årige skuespiller blev færdiguddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus sidste år. Fra næste sæson er han officielt en del af Aarhus Teaters faste ensemble.

”Det er stort at blive en del af ensemblet på Aarhus Teater. Jeg har mange gange tænkt, at det kunne være fedt at være en del af det hus og scenerne der, så det har egentlig været en drøm længe. Og da muligheden bød sig, blev jeg virkelig glad,” fortæller Lasse Steen og fortsætter:

”Jeg er altid blevet enormt inspireret af forestillingerne på Aarhus Teater og har altid følt mig hjemme der, også da jeg var elev. Det hold der er på teatret nu - både de garvede, men også de nye unge, skuespillere - er inspirerende mennesker at arbejde sammen med,” siger Lasse Steen.

Den nyudklækkede skuespiller er vokset op i Vanløse og boede i København, da han kom ind på skuespillerskolen i Aarhus i 2017.

”Jeg er måske nok københavner i hjertet, men efter at have gået på skuespillerskolen i Aarhus i tre år, føles det at være tilbage i byen lidt som at komme hjem. Lige nu bor jeg sammen med en flok andre skuespillere i en lejlighed i Vestergade. Det er superhyggeligt, men fra august, hvor jeg officielt bliver en del af Aarhus Teaters ensemble, tænker jeg da, jeg skal have mit eget sted,” siger han.

Lasse Steen er københavner i hjertet, men føler sig hjemme i Aarhus, hvor han i fremtiden kommer til at have sin faste gang. Fra august 2021 bliver han nemlig en del af Aarhus Teaters faste ensemble.

At interessere sig bredt

Lasse Steen har ikke altid drømt om at blive skuespiller, men da han fik faget imellem fingrene, blev han grebet.

”Da jeg var lille, ville jeg være fodboldspiller. Så fik jeg dårligt knæ og begyndte i stedet at drømme om at arbejde i Tivoli, så jeg kunne få min mor gratis ind,” ler han.

”Jeg havde også en lang periode, hvor jeg troede, jeg skulle spille musik. Men da jeg kom på efterskole og fik drama, var det som om, jeg blev ramt. Ud over at jeg syntes, det var sjovt at spille skuespil, kom det også ret naturligt til mig. Derefter kunne jeg ikke slippe det, så efter gymnasiet søgte jeg ind på skuespillerskolen og kom ind. Siden har jeg ikke set mig tilbage,” fortæller han.

I Lasse Steens optik åbner det at være skuespiller døren til mange fag. Og mange muligheder.

”Jeg hører ofte folk sige, at de er blevet skuespillere, fordi de ikke kan andet. Det er en fis i en hornlygte, efter min mening. For mig at se er skuespillere mennesker, som kan tillade sig at interessere sig for alt og brede sig ud over mange fag. Og også bør gøre det. Mennesker er komplekse, og skal man være i stand til at gå ind i en hvilken som helst rolle og udtrykke sig scenisk, tror jeg på, det er en fordel at have både en bred viden og brede interesser. Det at være interesseret i verden, tror jeg, er en god egenskab. Ikke alene som skuespiller, men generelt,” slår han fast.

Lasse Steen, Sofia Nolsøe og Emil Prenter (bagerst) er på scenen sammen med Aarhus Teaters kor i 'A Clockwork Orange'.

Kamera som publikum

Da Lasse Steen sidste år i maj skulle spille afgangsforestilling sammen med sit hold på skuespillerskolen, havde corona lukket samtlige landets scener ned, og der måtte tænkes ud af boksen. Holdet endte med at opføre deres afgangsforestilling ’Alt er umuligt’ online. De fem afgangselever medvirkede således i den samme forestilling adskilt i hver deres lejlighed i Aarhus.

”Jeg er rigtig glad for, at vi på mit hold på teaterskolen fik lov til at lave ’Alt er umuligt’. Det var fedt at være first mover på online-teater sammen med mit hold - også selv om det føltes lidt skørt at spille til et kamera frem for til et publikum i en teatersal. Online teater er et koncept, som lige skal finde sine ben, men det kan også noget. Det ved vi nu,” siger han.

At uddanne sig til skuespiller i en tid, hvor corona har aflyst forestilling efter forestilling har været en udfordring, men ikke en stopklods.

”Selvfølgelig har corona medført en del benspænd, men jeg har på mange måder været heldig. Da jeg blev færdiguddannet, nåede jeg lige hjem til København og have en sæson der. De første projekter, jeg var med i som uddannet, faldt imellem nedlukningerne, så jeg har ikke været så hårdt ramt af aflysninger, som flere af mine kollegaer.”

Vild ensemble-forestilling

Selv om Lasse Steen først træder officielt ind i Aarhus Teaters ensemble fra august, har han allerede nu sin daglige gang på Aarhus Teater, hvor han spiller med i kultklassikeren ’A Clockwork Orange’.

”Jeg kendte bogen ’A Clockwork Orange’ af Anthony Burgess i forvejen, og Stanley Kubricks ikoniske filmatisering af den så jeg i mine teenageår, hvor den væltede mig totalt bagover. Og siden jeg fik tilbuddet om at spille med i forestillingen for snart et år siden, har jeg læst bogen, genset filmen og i det hele taget nørdet den max,” fortæller Lasse Steen.

Det er Aarhus Teaters nye huskunstner, Nathalie Mellbye, der iscenesætter og sender publikum ind i ’A Clockwork Orange’s vibrerende ondskab.

”Forestillingen lægger sig op ad bogens tematikker og op af den filmiske version i forhold til udtryk, scenografi og kostumer. Men Nathalie er vanvittig god til at skabe sit eget værk og være original,” roser Lasse Steen instruktøren.

Ud over Lasse Steen er Emil Prenter, der blev en del af Aarhus Teaters ensemble sidste år, og Sofia Nolsøe på scenen i ’A Clockwork Orange’.

”Apropos ensemble... ’A Clockwork Orange’ er på mange måder, hvad man kan kalde en ensemble-forestilling. Vi tre, som alle er en del af Aarhus Teaters faste ensemble, er på scenen hele tiden. Emil spiller hovedrollen som bandelederen Alex; en handlekraftig, charmerende, vittig og intelligent ung mand, som finder nydelse i ondskab. Sofia og jeg spiller medlemmer af Alex’ bande - samtidig med at vi spiller 10-20 andre roller i stykket,” griner Lasse Steen og tilføjer:

”’A Clockwork Orange’ er en vild og voldsom fortælling, og forestillingen er en vild og voldsom måde at arbejde med teater på.”

'A Clockwork Orange' tager publikum med på en hårdtslående rejse ind i et univers af vold, stoffer og sex.

Bånd imellem teater og publikum

Premieren på ’A Clockwork Orange’ var oprindeligt sat til 15. april, men grundet corona har den måtte udsættes til 7. maj. Men på trods af at corona har været ikke-inviteret medspiller, siden prøverne begyndte, har risikoen for en decideret aflysning af forestillingen ikke fyldt meget hos Lasse Steen.

”Jeg har følt mig privilegeret over at få lov til at gå på arbejde og forberede en forestilling, som vi kan spille for et publikum, der har været uden teater så længe. Jeg har ikke tænkt så meget over, at forestillingen kunne risikere at blive aflyst...” Lasse Steen holder en kort tænkepause.

”Det lyder måske en anelse arrogant, men sandheden er, at jeg bekymrede mig mere end godt var hele vinteren, så nu har jeg valgt at tage en dag ad gangen. Man kan ligesom hverken forudse, hvad der kommer til at ske eller gøre fra eller til,” siger han så.

Går alt efter planen, indtager ’A Clockwork Orange’ Aarhus Teaters Studio Scene fra 7. maj. Og Lasse Steen lægger ikke skjul på, at han glæder sig til igen at stå på scenen foran et publikum.

”Det, at vi i hele perioden med corona er fortsat med at arbejde, synes jeg, vidner om mod. Og det, at vi er blevet ved med at skabe forestillinger, vidner om et bånd imellem teateret og publikum. Teater er en vigtig del af vores kulturelle opdrag, og det hverken kan eller skal corona ændre på. Nu tæller jeg bare ned til, vi skal spille foran et publikum. Et ægte, levende publikum. Det glæder jeg mig til.”

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen