Teater i Aarhus: Streaming af sex, spil og serier er en fælde

Vi bedøver os med endeløse rækker af serier, spil, porno og sociale medier, der er designet til at gøre os afhængige. Corona har gjort det værre. Hvordan slipper vi fri? Et nyt teaterstykke, Hooked, stiller skarpt.

Artiklens øverste billede
Annika B. Lewis mener, at der under corona-lockdown blev en himmelstræbende stigning i vores forbrug af alkohol, pornografi og spil – nærmest en parallel epidemi. Derfor har hun instrueret, Hooked. Pressefoto
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Der er heftig aktivitet på Teater Bora Bora i Aarhus i denne uge, hvor et hold performancekunstnere er ved at gøre klar til premieren 15. marts på et helt nyt stykke: Hooked.

Bag det står blandt andre Annika B. Lewis, der i 1980’erne og 90’erne gjorde de skrå brædder usikre på de aarhusianske scener, hvor hun dansede og performede. Det har hun siden gjort meget mere af både ude i verden, i København og i Aarhus, hvor urpremieren på stykket finder sted.

»Under corona-lockdown blev der himmelstræbende stigninger i vores forbrug af alkohol, pornografi og spil – nærmest en parallel epidemi. Jeg har før kredset om emnet i min forestillinger, og synes, at det nu er helt aktuelt,« siger hun mellem prøverne til Århus Onsdag.

Griber selv mobilen

Annika B. Lewis har læst bøger, skrevet af app-designere i Silicon Valley, med opskrifter på at designe apps, som gør brugerne afhængige. Hun mærker det på sig selv, og sin egen hang til at gribe mobilen og klikke sig ind på de sociale medier, og ser det på venindens 12-årige børn, der efter corona-nedlukningen har skippet sportstræningen med de andre for i stedet at gå hjem og spille på de digitale platforme.

»Det er inspirationen til stykket her. Er vi nu så frie som vi tror, vi er? Jeg har tidligere lavet forestillinger om madvarer, der er fulde af sukker, salt og fedt, der sender signaler til hjernen og gør os hooked. Men vi bliver aldrig tilfredse. Det er en fælde,« fastslår hun, der i stykket optræder ganske kort på scenen som en slags djævel.

»Ligesom en kostomlægning eller et rygstop kræver en stor indsats, kræver en digital nedtrapning det samme. Jeg finder alt for ofte mig selv med mobilen i hånden og må stramme op. Vi skal ikke give os hen til det nemme,« mener Annika B. Lewis.

Formålet med stykket er, at publikum skal tænke over deres eget liv og situationen - særligt med hensyn til børnene.

Et internationalt hold

Hooked er en fysisk og visuel forestilling, der består af dans, ritual, billedkunst og performancekunst.

Den er skabt af et hold markante, internationale kunstnere:

Iscenesætter og performancekunstner dansk-svenske Annika B. Lewis.

Italiensk/tysk koreograf og performancekunstner Morgan Nardi.

Den svenske provo-billedkunstner Peter Johansson, der laver scenekunst for første gang.

Den danske performer, Lisbeth Sonne Andersen, og tyske Petr Hastik er også med.

Forestillingen co-produceres med Bora Bora – Dans og Visuelt Teater og med det tyske teater FFT Düsseldorf, hvor Hooked får international premiere i april.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen