Stor plan for aarhusiansk torv: Rådmand vil flytte gennemkørende trafik ud af midtbyen

Teknik og Miljø-rådmand Nicolaj Bang (K) har fremlagt sin plan for Vesterbro Torv, som han ønsker skal være begyndelsen til en ny grøn bydel.

Artiklens øverste billede
Rådmand Nicolaj Bang (K) har store planer for Vesterbro Torv, hvor han vil gøre pladsen til biltrafik mindre. Visualisering: Aarhus Kommune

Der skal ske noget med Vesterbro Torv. Det var ønsket i byrådet, da et flertal tilbage i 2018 besluttede at fredeliggøre det aarhusianske torv med mindre gennemkørende trafik. Nu har Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø, fremlagt sin plan for, hvordan han vil forvandle det trafikerede torv til et hyggeligt område i midtbyen.

Det oplyser Teknik og Miljø i en pressemeddelelse.

»Vesterbro Torv har et kæmpestort potentiale for at blive en smuk oase i hjertet af Aarhus. Jeg ser for mig, hvordan torvet kan blive grønt og levende. Faktisk kan Vesterbro Torv åbne muligheden for, at vi kan gøre hele bydelen mere grøn og cykelvenlig, og at vi kan genskabe alléerne med store, flotte trækroner,« siger Nicolaj Bang i pressemeddelelsen.

Konkret foreslår rådmanden, at torvearealet bliver næsten dobbelt så stort med plads til flere træer, blomster, bænke og regnvandsbede til de store regnskyl. Samtidig vil han lukke helt for den biltrafik, der går på tværs af Vesterbro Torv. Det vil give færre biler på indfaldsvejene til torvet, som derfor kan blive til smukke bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport, gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til ringgaden – en to kilometer lang strækning, der binder bydelens nye bykvarterer på Amtssygehuset, Trælasten og Ceresbyen sammen, fremgår det af pressemeddelelsen.

»Jeg ønsker at give byrådet muligheden for at lave en løsning, hvor vi ikke bare gør Vesterbro Torv til en attraktion i byen, men skaber en helt ny bydel i et område, der de seneste år er gået fra rå industri til grøn midtby,« fortsætter rådmanden i pressemeddelelsen.

Betydning for bilister

Den nye plan for Vesterbro Torv vil få betydning for de 13.000 bilister, som dagligt kører gennem torvet. I forslaget bliver vejen på solsiden mod nord fjernet og inddraget i selve torvearealet. Vejen på sydsiden bliver lukket for biltrafik og omdannet til en sluse for busser og bløde trafikanter, fremgår det af pressemeddelelsen, hvor rådmanden lægger op til, at den mindre gennemkørende trafik vil forbedre adgangen for dem, der rent faktisk har et ærinde i midtbyen.

»Jeg fremlægger en løsning, hvor man stadig vil kunne komme ind og ud af byen. Mange vil opleve at skulle køre en anden vej, end de er vant til, men man vil stadig kunne besøge byens butikker og dem, man kender. De bilister, der bruger torvet som genvej på tværs, vil vi til gengæld gerne flytte lidt på,« siger Nicolaj Bang.

Forslaget skal inden længe behandles i Magistraten og derefter godkendes i byrådet. Det er forventningen, at det nye Vesterbro Torv kan stå færdigt i 2025. 

Byrådet har allerede afsat 25 mio. kr. til omdannelsen af Vesterbro Torv, og Aarhus Vand bidrager med seks mio. kr. til klimatilpasning. Tilsammen dækker det hele forvandlingen af torvet – herunder ændringer i mobiliteten, grønne tiltag og forskønnelse. Der er desuden afsat 8,5 mio. kr. til bedre forhold for cyklister fra og med Nørre Allé til Nørreport. 

Forskønnelse af gaderne omkring torvet kræver dog, at byrådet afsætter yderligere finansiering, oplyser Teknik og Miljø.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

jwh

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.