Bodil Jørgensen fandt sit komiske talent i jysk storby: »I starten døde jeg i alle forestillinger, jeg var med i«

Dansk komiks grand old lady fik sin debut, da hun som ung handicaphjælper spillede spastiker i Cirkus Fantabastisk i Århus Krykensemble.

Artiklens øverste billede
Bodil Jørgensen var godt tilpas i det akavede, det pinlige og i satiren, når hun optrådte med de handicappedes problemstillinger i Cirkus Fantabastisk, så hun skiftede Aarhus Universitet ud med teaterskolen. Foto: Jesper Houborg, Ritzau/Scanpix

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og find Århus Onsdag på listen for at tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Århus Onsdag får telefonkontakt med Bodil Jørgensen, mens hun kører rundt på Djursland i en pause mellem et par af hendes foredrag, som hun for tiden er på turné med: ”I selskab med Bodil Jørgensen”.

»Her er virkelig skønt. Vi har Homå på den ene side og Ballen på den anden: Måske kommer vi også forbi Tarm og Lem,« siger Bodil Jørgensen håbefuldt og bryder ud i hjertelig latter.

Hun er opvokset i Vejen, har holdt ferier hos familien i Sønderjylland og har tilbragt sin ungdom i Aarhus. Så hun føler sig hjemme i det jyske, og mindes den spæde begyndelse på hendes karriere, der startede i Aarhus med en rolle som spastiker i Aarhus Krykensemble.

Bodil Jørgensen var en fattig engelskstuderende, der læste på Aarhus Universitet, og som tjente penge ved at være handicaphjælper. Det blev hun for den aktive Lone Barsøe, der blandt meget andet havde krykensemblet

Først slæbte Bodil Jørgensen højttalere og ledninger, når de var ude og optræde, men siden avancerede hun til at være en, der viste spastikere frem. Hun spillede også spastiker, når hun gik rundt og samlede penge ind i en hat efter forestillingerne.

»Folk puttede straks penge i hatten, når jeg kom krabbende. Men efter jeg havde været hele vejen rundt, rettede jeg mig op og spadserede derfra med min helt almindelige gang, og det gjorde folk rasende. For så skulle jeg ikke have haft penge,« mindes Bodil Jørgensen med et højlydt smil.

Satire er et hit

Hun var godt tilpas i det akavede, det pinlige og i satiren, når hun optrådte med de handicappedes problemstillinger. Bodil Jørgensen var så glad for at spille en cirkusdirektør, der viste monstre frem i Cirkus Fantabastisk, at hun besluttede sig for at skifte universitetet ud med teaterskolen og begyndte at læse hos en skuespiller. Hun lærte frk. Jørgensen at tale tydeligt og at komme til tiden.

Derefter lykkedes det at komme ind på Statens Teaterskole og ud af den med en skuespilleruddannelse som 29-årig.

»I starten døde jeg i alle forestillinger, jeg var med i,« husker hun, men siden har hun fået danskerne til at grine mange, mange gange.

”Er du the Grand Old Lady i dansk komik?”

»Jeg er i hvert fald old. Og nogle gange er jeg old school - og helt almindelig kedelig. Jeg elsker at gå en tur og spise en god frokost. Det er jo ikke særligt sjovt. Men jeg fik alle pigerne fra min datters klasse til at skrige, så det gik gennem marv og ben for nylig,« siger Bodil Jørgensen og slår igen en høj latter op ved tanken om det kaos, hun forårsagede i sit hjem ved halloween.

»Vi arrangerede nogle gamle ulvemasker lidt uhyggeligt og spillede flere minutters intens ulvehyl fra YouTube. Pigerne skreg i vilden sky, mens drengene filmede det. De er mere cool,« forklarer hun familiens practical joke.

Den utroligt morsomme skuespiller tænker sig lidt om, mens det djurslandske landskab flyver forbi bilruden med pianisten, Bjarne Sahl, bag rattet. Han styrer både bilen og musikken, der indgår i hendes turné-talks, hvor hun også synger.

Et øjeblik efter siger hun:

»Jeg kalder mig ikke komiker, for jeg er ikke god til hurtige pointer. Det sjove er min timing, og den jyske stil, hvor man har god tid. Og så synes jeg, at bemærkninger som: ”Jeg var ude i går, jeg fik så meget pik, så jeg dårligt kan gå,” er virkelig morsomme, når de kommer fra en mor, der spiser frokost med sin voksne søn.«

Bodil Jørgensen taler om den populære sketch, der hedder, ”Frokost med mor”.

»Den blev egentlig optaget i et oplæg til noget satire, der aldrig blev til noget, men nogen fra produktionen havde lagt den på nettet, hvor flere tusinde grinede med, og så opdagede selv jeg den skøre scene, som jeg ellers havde glemt,« forklarer hun.

Bodil Jørgensen kom ud for en alvorlig ulykke under filmindspilninger i 2014: "Jeg fik også et indblik i, at døden er en del af livet, at den er lige om hjørnet, og at vi skal forholde os til den. Det fortæller jeg lidt mere om i Hermans," lover hun.

Bodil elsker Rita

Selv om Bodil Jørgensen ikke mener, at hun er komiker, er højdepunkterne i hendes karriere nogle af de helt skæve og skøre figurer, hun er blevet synonym med gennem tiden.

»Jeg synes, det er utrolig skønt at spille den sønderjyske dame, Sønderjytte, der holder kurser i skidning. Rollen som Rita er også helt fantastisk. Det er hende, der skal ud og skide og spørger, om der er nogen, der skal have noget med? For slet ikke at tale om Trines særlige mor - eller præsten uden tro,« klukker Bodil Jørgensen.

»Der skal være plads til at gamle Rita vælger at lave Axels klunker, når hun sidder der og fletter piberensere. Hvis folk bliver forargede siger hun: ”Det er gas, for helvede.”«

Bodil Jørgensen har i årevis arbejdet sammen med Martin Buch og Rasmus Botoft, som dannede ”Rytteriet” i 2009. Først var det et radioprogram, og siden blev det tv-satire på DR2. I dag er det allemandseje.

»Vi arbejdede for mange år siden sammen på stykket ”Vinden i piletræerne”. Jeg var ræv, og de var væsler, og vi så godt ud og havde masser af pauser i stykket, hvor vi fandt på alt muligt. Det var der, vi blev enige om at tilbyde dialekt-service, men jeg kan kun sønderjysk, så det blev den eneste dialekt, der kom med. Det har virkelig været noget af det sjoveste, jeg har været med til,« fastslår Bodil Jørgensen.

Hun blev dog betænkelig, da de to gutter kom i tanke om, at de skulle hedde ”Rytteriet”, og tænkte, at det aldrig ville blive godt. Men hun indrømmer blankt, at det er lykkes dem at komme langt ind i sindet.

Vi arbejdede for mange år siden sammen på stykket ”Vinden i piletræerne”. Jeg var ræv, og de var væsler, og vi så godt ud og havde masser af pauser i stykket, hvor vi fandt på alt muligt. Det var der, vi blev enige om at tilbyde dialekt-service. Det har virkelig været noget af det sjoveste, jeg har været med til.

Bodil Jørgensen om sit samarbejde med Rytteriet

Var sten i sin første rolle

Bodil Jørgensen mener, at vi i disse år næsten ikke kan tåle noget, og at vi er alt for krænkelsesparate. Vi forbeholder os ret til at klage over alting. Det giver hende en ustyrlig lyst til at stikke en kæp i hjulet. Og det har hun ikke fra fremmede.

»Min far havde brug for at sætte en kæp i hjulet på det uendelige, endeløse hverdagsliv. Han gemte sig for eksempel bag gardinerne for vores gæster og gjorde dem forskrækkede, når han sprang frem. Vi børn morede os kosteligt,« siger skuespilleren, der er en den midterste af tre børn.

Hun var rødhåret, platfodet og et oplagt mobbeoffer, men det tacklede hun ved at møde op med en tevarmer på hovedet, når klassekammeraterne drillede hende med hendes røde hue. Så blev der stille.

Bodil Jørgensen far var lærer på den skole, hvor hun gik, og ansvarlig for skolekomedierne. Han skaffede sin datter hendes livs første rolle i ”Den lille prinsesse og jætten Dum-dum”. Hun fik dog ikke rollen som den lille prinsesse eller jætten.

»Han gav mig meget klogt rollen som sten. Jeg var pakket ind i papmaché og skulle sidde helt stille i halvanden time. Jeg havde hans fulde opbakning, og han forklarede mig, at sten er vigtige, og at de har en sjæl,« mindes Bodil Jørgensen.

Jeg kalder mig ikke komiker, for jeg er ikke god til hurtige pointer. Det sjove er min timing, og den jyske stil, hvor man har god tid. Og så synes jeg, at bemærkninger som: ”Jeg var ude i går, jeg fik så meget pik, så jeg dårligt kan gå,” er virkelig morsomme, når de kommer fra en mor, der spiser frokost med sin voksne søn.

Bodil Jørgensen, satirisk skuespiller

Mojn og hold di kæft

Man kan høre flere anekdoter og eksempler på flere karrieremæssige højdepunkter, når hun optræder i Hermans i Tivoli Friheden med fortællinger fra sit liv og sit arbejde. Hun vil blandt andet komme ind på den voldsomme ulykke, der i 2014 var tæt på at slå hende ihjel.

Hun brækkede alle ribben og begge kraveben – det ene i 12 stykker. Der var blødninger i lever og nyre, og begge lunger klappede sammen.

»Jeg var meget bange for at miste mit liv, mit helbred og min førlighed, for det var meget alvorligt. Jeg fik også et indblik i, at døden er en del af livet, at den er lige om hjørnet, og at vi skal forholde os til den. I dag er jeg kommet mig fuldstændigt, men der vil sikkert komme nogle mén med alderen, som jeg efterhånden mærker lidt til. Det fortæller jeg lidt mere om i Hermans,« lover hun.

Og dette interview rundes af med en hilsen fra redaktionen, der har bedt reporteren om at huske at sige mojn til Bodil Jørgensen, der til det kækt svarer:

»Mojn og hold di kæft. Hwem soj det da?«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen