Frederiksbroen ligger måske ikke, hvor du tror

Den første bro over åen i Aarhus findes ikke mere. Men det gør navnet - to steder endda.

Artiklens øverste billede
Frederiksbroen med de to gangbroer på siden fotograferet i 1895. Fra venstre Immervad 8 med De forenede hvide Vare Forretnings Lager og Udsalg (firma Vett og Wessel – grundlæggere af Magasin) efterfulgt af Immervad 6 med Aarhus Spare og Laanekassen. Hammerschmidt. Foto: Aarhus Stadsarkiv

Frederiksbroen eller Frederiks Bro ved Immervad var den første bro, der blev bygget over Aarhus Å, og den spillede dermed en stor rolle for byens udvikling. Det var nemlig her trafikken mellem nord og syd blev forbundet, og broen skabte derfor en større og bedre sammenhæng i byen. Som resultat opstod et driftigt købstadsmiljø rundet om broen, hvor købmandsgårde og fabrikker lå side om side.

Aarhus opstod på åens nordlige side, og hvornår Frederiks Bro ved Immervad først blev bygget er uklart. Vi ved dog, at da Brobjerg begyndte at blive bebygget på sydsiden af åen i 1400-tallet, eksisterede broen. Den har muligvis også været der længe før det. Broen blev da også tidligere kaldt Brobjerg Bro, men fra 1600-tallet til 1824 gik broen under navnet Basballebroen. Basballe var en fremtrædende borgerfamilie i Aarhus, og familien havde netop en gård ved Immervad.

I 1824 blev gaden op ad Brobjerg omdøbt Frederiksgade efter Frederik VI, som besøgte Aarhus. Ved samme lejlighed fik Frederiks Bro sit navn.

Broen skyllede nær væk

Den første Frederiksbro var udført i tømmer, der blev understøttet af pæle forankret i åbunden. Formodentligt var der ikke tale om en svingbro, der kunne åbnes så skibe kunne passere. Derimod antages det, at broen havde en stejl stigning, så der var plads gennemsejling under broen. 

Frederiksbroen i genskabt form efter fritlægningen af åen. Foto: Ib Nicolajsen/Aarhus Stadsarkiv.

Ved omdøbningen til Frederiksbroen i 1824 havde man dog brolagt kørebanen for at gøre den mere slidstærk. De gamle træpæle kunne imidlertid ikke blive ved med at bære belastningen, og i 1839 blev Frederiksbroen atter bygget om efter tegninger af Frederik Møller, der i øvrigt var bedstefar til den navnkundige arkitekt C.F. Møller. Kendetegnende for denne nye Frederiksbro var, at det var en buebro af granitkvadre, hvis øvre afslutning blev dannet af et elegant rækværk med krydssprosser. Broens kampesten lå med en hvælvet åbning på 24 fod og 10 alen i bredden. Gelænderet var af smedet jern.

Ombygningen af broen var nær gået galt. Som følge af flere dages stærk regn steg vandstanden i åen pludseligt. Længere oppe ad åen betød det, at mølledammen ved Aarhus Mølle var ved at gå over sine bredder og truede med at ødelægge de beskyttende dæmninger. Mølleren følte sig derfor nødsaget til at åbne for sluserne, og store vandmængder skyllede derfor pludselig ud i åen og frem mod de stilladser, der var opsat ved broarbejdet. Vandet skyllede alt med på sin vej ud i bugten, og stillads og bolværk ved den nye bro blev revet bort. Bropillerne holdt dog, og katastrofen var dermed afværget.

Livet omkring broen

Området omkring Frederiksbroen var og er et pulserende midtpunkt i Aarhus. Særligt på torve- og markedsdage var der mange mennesker, og folk strømmede til områdets butikker og kælderbeværtninger. Frem til slutningen af 1800-tallet fandtes forskellige mindre forretninger i området omkring broen, men i slutningen af 1800-tallet blev disse større og mere specialiseret.

I slutningen af 1800-tallet begyndte man at opføre store, moderne etageejendomme i stedet for de gamle bindingsværkgårde og huse. De mindre farverier, kolonial-og småforretninger, som havde ligget tæt ved broen, blev samtidig erstattet af specialiserede forretninger med store vinduespartier. 

Efterhånden som bylivet udviklede sig omkring Frederiksbroen blev pladsen mere og mere trang på selve broen. I juli 1872 besluttede byrådet derfor at lade broen udvide med gangbroer på begge sider af broen.

Navneforvirring

Frederiksbroen fra 1839 nåede næsten at ligge i byen i 100 år, før den blev nedtaget i 1932 i forbindelse med overdækningen af Aarhus Å og etableringen af Åboulevarden. 

Frederiksbroen under nedbrydning i forbindelse med åens overdækning. Foto fra stadsingeniørens kontor 1933. Foto: Aarhus Stadsarkiv

I forbindelse med nedtagningen blev broelementerne der var udformet som granitkvadre gemt og registreret i tilfælde af at broen på et tidspunkt skulle genopføres. Dette blev overvejet ved frilægningen af Aarhus Å i 1990’erne og 2000’erne, men blev aldrig realiseret. I stedet blev de sidste tilbageværende rester af broen fjernet i 2005-2006. Det havde vist sig, at det ville blive svært at anvende den gamle bro, og i stedet opførte man en helt ny, moderne konstruktion.

Efter overdækningen af åen i 1930’erne blev navnet Frederiksbroen i stedet brugt om den store bro over jernbanen ved Frederiks Allé. Broen her var tidligere blevet kaldt Frederiks Allé Broen, men med navnekonkurrenten borte havde Allébroen nu eneret på navnet. I dag er broen ved åen genskabt, og navnet bruges derfor både til at betegne broen ved Immervad og broen ved Frederiks Allé.

Læs mere om broerne over åen på AarhusWiki. 

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.


 


 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.